Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Forretningskoncept (Murtada)
Opgave 2: Reklamationer & fortrydelsesret (Murtada)
Opgave 3: Købsadfærd B2C (Ali)
1. Beskriv de forskellige købstyper på B2C-markedet
2. Giv eksempler på, hvordan forskellige købstyper kan indgå, når kunder handler i IKEA
3. Med udgangspunkt i købsbeslutningsmodellen gennemgås et eksempel på, hvordan købsbeslutningsprocessen kunne foregå for en kunde, der skal købe en seng i IKEA
4. Angiv de væsentlige forskelle på konsumentmarkedet og producentmarkedet.
Opgave 4: Segmentering & målgruppevalg (Nicolaj)
1. Beskriv segmenteringsprocessen for IKEA
2. Beskriv to segmenter. I beskrivelsen skal fremgå, hvilke segmenteringsvariabler, du anvender
3. Opdel IKEAs kunder i segmenter ud fra en livsstilsmodel, fx Gallups Kompas eller Conzoom.
4. Ved brug af SMOK-modellen skal du argumentere for, hvilken målgruppe, du mener, er den vigtigste for IKEA
Opgave 5: Konkurrenceforhold (Ali)
1. Du skal identificere IKEA's konkurrenter ved brug af skydeskivemodellen eller konkurrencetragtmodellen
2. Vurder om den digitale udvikling kan have medvirket til, at konkurrencesituationen er blevet hårdere på markedet for produkter til boligindretning
3. Beskriv, hvilke elementer der indgår i en konkurrentanalyse
4. Vurder, hvordan IKEA kan bruge sin viden fra analysen, når de skal planlægge fremtidige promotion aktiviteter
Uddrag
1. Beskriv IKEAs forretningskoncept. Du kan i beskrivelsen komme ind på idé, vision, værdier og profilIKEAs forretningsfilosofi er at levere en bred vifte af møbler af høj kvalitet til ultra-lave priser.
IKEAs vision er at skabe en bedre dagligdag for alle, så deres produkter ikke er så dyre som andre butikker.
IKEA overvejer ikke kun interiørdesign, fordi revisionen er fordi de vil give folk et positivt syn på verden. Af denne grund lægger de særlig vægt på samfund
lande og byer, hvor produkterne og materialerne kommer fra. Jo lavere prisen på IKEA, jo bedre, fordi alle mennesker skal have mulighed for at købe deres produkter
selv dem der ikke har så mange penge. Men selvom deres pris er så lav, betyder det ikke, at kvaliteten er dårlig, fordi IKEA stadig håber at lave et godt design
gode muligheder for bæredygtig udvikling og produkter af høj kvalitet, fordi de mener, at høj kvalitet passer til alle .
2. Sammenlign IKEAs forretningskoncept med JYSKs forretningskoncept. Vurder ligheder og forskelle
IKEA og Jysk har samme forretningsfilosofi, begge virksomheder håber
at alle har mulighed for at købe varer / møbler til en rimelig pris, men kvaliteten er stadig god, men IKEA er lidt anderledes end Jysk.
Fordi du let kan gå til Jysk bare for at se, tværtimod, du går til IKEA ikke for at se, men for at finde noget. Du kan også købe mange forskellige ting i IKEA, for i IKEA har du muligheden for at købe alt fra knive til køkkenet
mens du i Jysk kun kan købe interiørdesignartikler. Det eneste krav til IKEA er, at du skal have kvitteringen med, så du kan bevise, hvornår du købte produktet.
Skriv et svar