Ikea | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Hvad er IKEA?

2. Forklar hvordan I fandt frem til følgende:

3. Analyse af virksomhedens værdikæde
a) Tegn virksomhedens unikke værdikæde

b) Lav en overskrift for hvert værdikædeled
- Primær-aktiviteter:
- Indgående logistik:
- Fremstillingsproces:
- Udgående logistik:
- Marketing og salg:
- Service aktiviteterne:
- Støtte-aktiviteter:
- Infrastruktur:
- Menneskelige ressourcer:
- Teknologiske ressourcer:
- Indkøbsfunktionen:
- Vurder, ved at se på en eller to relevante konkurrenter: Står de stærkt eller svagt i forhold til konkurrenterne i dette led?

c) Se samlet på jeres svar på punkt b. Hvad vurderer du/I, der er virksomhedens kernekompetence? Begrund svaret.

4. Udarbejde en SW opstilling (Konklusion)

Uddrag
IKEA A/S er en international forretningskæde med salg af boligartikler. IKEA i Danmark har omsat for 4,8 mia kr. fra 19/20 som er en lille stigning på 3% fra forrige årsregnskab.1

Virksomheden blev stiftet i Sverige i 1943 af Inger Kamprad med deres første varehus i den svenske by Älmhult, hvor infrastrukturen er steget markant gennem årene med 430 varehuse i mere end 50 lande.

Forretningskæden ledes i dag af en nederlandsk fond ved navn Stichting Ingka, men kontrolleres fortsat af familien Kamprad hvor 59 af deres varehuse er drevet af franchisetagere og har i dag over 200.000 medarbejdere.2

Visionen er at skabe en bedre hverdag for deres kunder som for dem altid er det vigtigste. Virksomhedens forretningsideer er blandt andet at tilbyde et stort udvalg af veldesignede produkter til boligindretning, skabe gode kundeoplevelser, blive mere bærdygtige og have et bredt sortiment, som er få af deres konkurrencestrategier.

Missionen er så vidt som muligt at udvikle kvalitets produkter til overkommelige priser som de fleste har råd til. Med disse konkurrence og vækststrategier, sikrer IKEA sig en udviklende position på boligmarkedet.3

---

Denne vision indebærer, at de i dag har sikret levering med elbiler i København, men deres mål er at være landsdækkende, klimaneutral levering i 2025.

Men indtil videre har deres 7 elbiler sparet dem 30 tons co2. IKEA kommer fra dag til dag tættere til en kima positiv forretning ved at lancere en app ved navn “Ikea Better Living”, så at kunderne kan hjælpe med at reducere deres forbrug ved fx.

At tage kortere bad. Med dette kan kunderne optjene point, som kan gavne både IKEA’s navn og kundernes næste køb.

Kunderne med denne app kan også påvirke deres sociale kreds ved at lave væddemål, hvem der er bedst til at være bæredygtig.

I deres varehuse har de også gjort det nemmere for kunderne at træffe mere bæredygtige valg ved at sætte en grøn mærkning/symbol, som viser at disse varer er fuldt bæredygtige.

IKEA har desuden sagt farvel til engangs plast i deres store sortiment og de små restauranter, hvor det lykkedes dem at spare miljøet for 6.000kg engangs plast i 2020.

De har ovenikøbet på deres restauranter udviklet plante-boller som kun har en klimaaftryk på 4% af deres berømte kødboller, som var et hit da det kun et måneds tid efter udgivelse solgte 150.000 stykker.

Med anvendelse af alle de kernekompetencer og den betydelige fordel for kunderne som gør alt let tilgængeligt for kunderne over hele verden. 5

Alt dette er IKEA’s vækststrategier da de ønsker at skabe vækst inden for sine nuværende rammer (interne forhold.)

Med deres anvendelse af konkurrencestrategier, som fortæller hvad de vil konkurrere på mellem andre virksomheder i branchen, ønsker de først og fremmest, balancen mellem en god pris og kvalitet i produktet, som kunderne ønsker allerhøjst.

Derfor har de valgt at lave en kvalitetsbevidst og veldesignet kollektion af varer med et sortiment som er funktionelt for at hele befolkningen kan nytte af den.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu