Hvorfor kigger du på mig, hvem er du? | Analyse | Lone Hørslev

Indledning
Data har en kæmpe betydning for det senmoderne menneskes hverdag. Især børn er sårbare over for teknologiens mange ulemper, som f.eks. at man kan gemme sig bag en skærm, udgive sig for at være hvem som helst og kun dele de sider af en man selv finder belejligt.

Alle disse skærme tager fokus væk fra klimaet, som mennesket ellers er godt i gang med at ødelægge. Dette tegner Lone Hørslev digtsamling Dagene er data (2018) et klart billede af. Den danske forfatter og digter, Lone Hørslev, er født den 29. november 1974.

Hun har en BA i dansk litteratur fra RUC 2001 og gik på forfatterskolen i 2003. Hørslev debuterede i 2001 med digtsamlingen Tak. Siden da har hun vundet adskillelige priser og udkom med sin seneste udgivelse Dagene er data i 2018.

I denne opgave analyserer og fortolker jeg digtet Hvorfor kigger du på mig, hvem er du? fra Lone Hørsholms digtsamling Dagene er data. Jeg dykker ned i de gennemgående temaer og undersøger, hvordan disse formidles igennem forskellige sproglige og stilistiske virkemidler.

Dette perspektiverer jeg til folkeeventyret Den lille Rødhætte (1812-1815) nedskrevet af Brødrene Grimm.

Uddrag
I digtet nævnes børns råb om hjælp: ”De brøler at de ikke vil ansigtsgenkendes (men det bliver de). De brøler at de ikke er bjørne (men det er de)” . Her nævnes hvordan børn signalerer, at de ikke vil digitaliseres. Børnene ’brøler’ direkte efter hjælp, men der er ingen hjælp at hente.

Det er umådeligt svært at stoppe denne digitalisering, som altid har været en del af dem. Hørslev sammenligner her børnene med brølende bjørne. Bjørne brøler for at advare og fortælle andre, at de er bange. Denne sammenligning bruges for at vise børns råb om hjælp til at komme fri af skærmene.

Hørslev sammenligner også børn med cyborgs: ”har du godt med stamceller nede i sædbanken? Det er så godt at have hvis man en skønne dag vil lave sig en cyborg” . Her kommenterer hun på, hvordan fremtidens børn bliver ’halvt menneske halv robot’, da meget i deres liv kommer til at være teknologi.

Hun sætter altså igen fokus på, hvor digitaliserede børns liv er blevet. Derudover kommenterer hun på, hvordan digitaliseringen forhindrer børn i at leve som børn: ”er du barn? Er du ikke længere barn” skriver Hørslev. Her refererer hun til, hvordan nutidens og fremtidens børns barndom bliver taget fra dem, pga. alt den tid de bruger foran skærme.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu