Indledning
Rigtig mange unge begynder at ryge, enten for at blive en del af fællesskabet, eller for at føle sig seje. Når de først er begyndt, bliver det til en vane og en afhængighed, hvilket er et stort problem, da vi alle sammen godt ved, at rygning dræber.
Formålet med de to kampagnefilm ”Talen” og ”Hvorfor egentlig ryge?” er, at få rygere til at stoppe med at ryge, så de kan få en sundere hverdag.
Kampagnefilmen “Talen” giver ryger-forældre et indblik i, hvordan deres børn muligvis har det med, at de er rygere, og kampagnefilmen “Hvorfor egentlig ryge?” ydmyger og gør grin med rygere.
Den første reklame er lavet af Røgfri fremtid, og har titlen “Talen”. Den anden reklame er lavet af sundhedsstyrelsen, som har lavet en kampagne-samling
“BUT WHY?”, som indeholder flere forskellige reklamer med det samme budskab, og har alle titlen “Hvorfor egentlig ryge?”.
Uddrag
Der benyttes logos i begge reklamer. Reklamerne appellerer til vores fornuft, da det er fornuftigt at stoppe med at ryge. I “Talen” bliver der benyttet fakta i form af tal og statistik til at underbygge argumenterne.
Den lille dreng siger nemlig, at der er 40 unge der begynder at ryge hverdag (1:06). I denne reklame er patos den dominerende appelform, da den lille dreng taler direkte til vores følelser.
Vi kan tydeligt se, at den lille dreng er meget bekymret. Han er nemlig bange for, at voksne får ham eller hans lillesøster til at ryge (0:41). Når rygere ser denne reklame, vil de muligvis føle skyld og ansvar, hvilket gør, at der anvendes patos i reklamen, “Talen”.
Vi ser etos i begge reklamer, da de er produceret af nogle som har erfaring med sundhed. “Talen” er produceret af Røgfri Fremtid, og “Hvorfor egentlig ryge” er produceret af Sundhedsstyrelsen.
Disse to producenter vinder altså nemt vores troværdighed, da vi ved at de har meget erfaring med sundhed og rygning.