Sundhedsstyrelsen og Tiden flyver | Analyse

Indledning
”Hver fjerde begynder at ryge, for sådan har det været i mange år, og halvdelen af dem der bliver ved, ender med at dø af det(,) hvis vi ikke ændre noget nu!”. Sådan lyder et citat fra Kræftens Bekæmpelses rygestop kampagne.

De viser en und pige, som står og snakker med en dreng, hvor så en pak cigaret falder ud af hendes lomme. Rigtig mange unge mennesker starter deres ryge karrierer i en tidlig alder.

For ungdommen i dag(,) er det nemlig sejt at begynde at ryge. Rigtig mange gange er det i sociale sammenhæng, fordi så kan folk se at man ryger.

Mange føler sig presset til at begynde at ryge, når alle ens venner også gør det, og ikke særlig mange tør at sige nej.

Derfor har Sundhedsstyrelsen netop lavet rygestop kampagnerne ”But why”, som går ud til de unge mennesker.

De rammer den brede målgruppe med u seriøsitet og humor. Noget unge mennesker går mere op i og noget de ren faktisk kan relatere til.

Uddrag
ligeså snart de bliver store og tiden går hurtigere, ændres belysningen til low key samt hårdt lys. I reklamen ser man faren løbe mod hans store pige, men stopper op da han ser cigaretpakken falde til jorden.

Hun kigger med et ligegyldigt blik tilbage på ham. Hans ansigt bliver lyst op med spotlight, for at vi kan se skuffelsen i farens øjne.

Unge menneske kan tit være ligeglade med deres forældres meninger, og især når deres meninger ikke passer med deres egne.

Da den unge pige vender sig om og kigger tilbage på faren løbe mod hende, er det nær beskæring på pigens ansigt. Hun udstråler at hun er ligeglad med at faren vil stoppe hende, da det er for sent.

Der kører en dejlig rolig asynkron musik i baggrunden igennem hele filmen, men da pige bliver ældre, bliver musikken også hårdere. Til sidst i filmen ser vi den lille pige lege rundt med et smil på læberne, hvor den glade og rolige musik kommer tilbage.

Kampagnen ”But why” som sundhedsstyrelsen har lavet, er en række reklamer med en del sarkasme, ironi og humor i, som bedst forstås af unge mennesker.

I starten af reklamen ser man der står fire venner og ryger sammen, da en af dem siger ”jeg håber bare de andre ved vi ude og ryge lige nu”.

Det siger de fordi, at unge vil gerne vise til hinanden at de kan ryge og der er helst så mange som muligt der skal vide og se det.

De nævner tit ordet ”sej” i denne reklame, og det har noget at gøre med at unge føler sig seje når de ryger. Måske bruger de ordet ”sej” som et symbol på unges måde at kommunikere på i dag.

Tit skal man lærer at ryge hvis man skal være en del af flokken. Mange starter med at ryge, fordi deres venner også gør det. Hvis man ikke selv er med på trenden er det svært at blive accepteret og være en af de seje i flokken.

Der kommer en dreng hen til gruppen og spørger om der er plads til en hård negl mere, hvor de så bare står og kigger på hinanden med et underligt blik og ingen af dem siger noget.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu