Hvad kan jeg blive? Forsvaret af Rasmus Brohave | Komparativ analyse

Indledning
Denne opgave er en komparativ analyse af ”Hvad kan jeg blive? Forsvaret” af Rasmus Brohave, som er blevet udgivet på YouTube d. 26. februar 2018 og ”Bliv Officer i Forsvaret” af Forsvarets Uddannelse, som er blevet udgivet på YouTube d. 4. februar 2019. I analysen vil der være særligt fokus på genre, sproglige og visuelle virkemidler samt målgrupper. Til sidst vil teksternes gennemslagskraft bliver vurderet i forhold til, om de formår at ramme målgruppen.

”Hvad kan jeg blive? Forsvaret” er en video lavet i samarbejde med Forsvaret som youtuberen, Rasmus Brohave, har produceret og udgivet på sin egen YouTube kanal. Videoen bærer mange typiske karaktertræk fra dokumentargenren, herunder den deltagende dokumentar.

Rasmus Brohave deltager i begivenhederne ved at trække i militærtøjet, male sig i ansigtet og deltage i kadetternes opgaver. Han er derfor ”fluen i suppen” i stedet for ”fluen på væggen”. Brohave er samtidigt vores vært, han træder frem og taler direkte til kameraet, for at få samlet trådene for seeren.

Det er ikke en reklame, da den ikke er markeret med reklame, og umiddelbart er der ingen fortjeneste for Rasmus Brohave . Men den kan dog have træk derfra, da det er PR, altså gratis reklame for Forsvarets Uddannelser. I den forbindelse kan man snakke om fem overtalelsesstrategier, som man kan gøre brug af.

For eksempel anvendes en rollemodel i form af Brohave selv, som er en kendis blandt unge. Det har den effekt, at seerne er åbne, nysgerrige og bedre kan indleve sig, fordi de har tillid til Brohave. De har bl.a. stor tillid til ham og ser ham som troværdig, fordi de næsten kender ham personligt, da han deler så meget ud af sit liv på sociale medier. En anden overtalelsesstrategi der anvendes er, at han bruger humor, hvilket gør, at seeren distraherer sig fra faktummet om, at man ser en reklame.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her