Simone Wulff & Rasmus Brohave | Analyse

Indledning
Simone Wulff er en 22-årig dansk YouTuber. På YouTube har hun 115.000 abonnenter og på Instagram over 150.000 følgere. Hun startede sin YouTube kanal d. 19/5/12, og har haft en stor succes med sine makeup-tutorials, beauty videoer, lookbooks osv.

I sin video “DEKORERER MIT HUS!” reklamerer hun for HP’s nye printer “HP Sprocket”, og laver en slags tutorial om, hvordan den fungerer, og hvad man kan bruge den til. Videoen har fået ca. 100.000 visninger og lidt over 3.000 likes.

Uddrag
Modtagerne for begge videoer er primært unge danske teenagere. HP’s intention er, at gøre de unge mennesker opmærksomme på deres printer, og det formår de ved, at finde en YouTuber som fx. Simone Wulff.

Det meget forskelligt hvilken effekt de forskellige videoer har på modtagerne. For Simone Wulffs egne abonnenter har det en stor gennemslagskraft, og det kan være svært for dem at skelne mellem hvornår hun er forpligtet til at snakke godt om noget, eller hvornår hun siger sin egen mening.

De ser op til hende som en slags rollemodel. Hvis man ser på det objektivt, er det tydeligt at høre, at hun reklamerer for HP. Det virker ikke overbevisende.

Det Rasmus Brohave gør, er at finde det her produkt, som langt de fleste unge interesserer sig for (den nye iPhone), og dermed bruge sig selv som et slags produkt. Det har vist sig at være en effektiv måde at iscenesætte sig selv på, da hans video fik over 300.000 visninger.

Rasmus Brohave fremstår mere troværdig, både overfor sine seere, men også set objektivt. Han er modsat Simone Wulff ikke tvunget til at omtale produktet positivt, eftersom det ikke er en reklame.

Det er tydeligt at se forskellen på de to videoer, især angående ordvalget. Rasmus Brohave: “Jeg er faktisk pisseirriteret… så jeg gider simpelthen ikke at lave reklame for dem” “Jeg synes det er lidt mærkeligt, at der er den der slags folde som går ned”

Her bliver det tydeliggjort, at Rasmus Brohave ikke reklamerer for Apple, og at han siger sin ærlige mening. I forhold til Simone Wulffs video virker Rasmus Brohaves video lidt mindre opstillet.

Han fremstiller nemlig sig selv oprigtig ved bl.a. at sige “I den her video kommer jeg til at ligne en kæmpe freak”, og han viser således sin naturlighed i starten (bumserne og hans hår).

For at komme lidt mere ind på målgruppen for de forskellige YouTubere, så passer Simone Wulffs målgruppe med unge danske piger.

I hendes videoer bruges det moderne sprog og slang, hvilket hun netop gør, for at ramme den yngre aldersgruppe. Hendes makeup-tutorials, lookbooks og beauty videoer indikerer, at det er piger, som er målgruppen for hendes kanal.

Modsat har Rasmus Brohaves videoer en bredere målgruppe, og som han skriver i sin YouTube-biografi: “Her på min kanal kan du forvente at se alt slags indhold.

Det kan være alt fra vlogs om mine mange rejser rundt i verden, videoer hvor jeg ryger ud af min comfortzone og prøver forskellige arbejdspladser, eller noget helt tredje.”

Men det er dog for Rasmus Brohave også den yngre generation, som ser hans videoer. Han formår dog at skabe interesse blandt både piger og drenge, hvilket gør, at han har flere abonnenter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu