Fyrtøjet | Analyse | 10 i karakter

Indledning
I fyrtøjet ser man soldaten, som her fremstår som det uskyldige barn, der ikke stræber efter sin egen lykke, men får den givet af en gammel heks, han møder på sin vej.

Men selvom heksen giver ham lykke, som her er så mange penge han ønsker, fremstår hun alligevel som den onde. Eventyret har H.C. Andersens stil, og er med meget groft og direkte sprog.

Soldaten går fra barn til voksen og skal i gennem tre prøver. Fyrtøjet kan også beskrives som H.C. Andersens nordiske version af eventyret Aladdin, som også får lykken givet, før han begynder at stræbe efter den.

Indholdsfortegnelse
1. Referat
2. Eventyrtræk
3. Personbeskrivelse
4. Miljø og sted
5. Symbolik
6. Virkelighed og fantasi
7. Morale
8. Temaer
9. Modsætninger
10. Hentydninger
11. Fortolkning

Uddrag
Talsymbolik – I eventyr bruges ofte tallene 3,7,9,12 som alle symboliserer forskellige ting. I Fyrtøjet bruges meget tallet 3.

Tallet 3 symboliserer helhed, men kan også forbindes med den hellige treenighed, faderen, sønnen og Helligånden og hellig tre konger.

Tretallet anses også for at være balancen mellem 1 og 2, og kan i eventyr være balancen mellem to modsætninger som f.eks. det gode
og det onde.

Personerne – I eventyr har personerne ofte ikke navne, men er kaldt for en titel som fortæller hvem de er og hvad deres sociale status i samfundet er.

I fyrtøjet er der f.eks. soldaten, heksen, prinsessen, dronningen og hofdamen. Det gør det nemmere for både børn og voksne at forstå eventyret uden at skulle huske mange navne.

Gentagelser – Gentagelser af ting, navne og handlinger er typisk for eventyr. Det er brugt af forfatteren til at dreje læserens opmærksomhed mod vigtige pointer i fortællingen og gør det nemmere at huske eventyret efter man har læst det.

I fyrtøjet er der f.eks. tre hunde og tre gange prinsessen hentes af hunden. Det er typisk at læseren husker eventyret mest for de ting, der er gentaget.

Gentagelserne kan ubevidst gøre fortællingen mere spændende for nogle læsere, som f.eks. børn. Prøver – I eventyr udsættes hovedpersonen ofte for tre prøvelser som en overgangsfase.

Hjem - ude – hjem, er en model der tit bruges for eventyr. Hjem er dér hvor hovedpersonen har orden og harmoni, som forsvinder, når hovedpersonen er ude

hvor de tre prøvelser skal bestås, før hovedpersonen igen vender hjem til harmoni og orden. De tre prøvelser kan være alt fra personer, der udfordrer hovedpersonen til en vildledelse eller forhindringer fra hovedpersonens mål.

I fyrtøjet er det svært at finde de tre prøvelser, det kan både være i starten hvor soldaten skal forbi de tre hunde, men også i gennem hele eventyret møder han modstand fra heksen, dronningen og hofdamen.

---

Soldaten – Soldaten går stolt og fyldt med gåpåmod gennem hele eventyret. Han er målrettet og ubetænksom i hans handlinger og må flere gange reddes fra hans problemer af hundene.

Han er meget selvisk, når han tager fyrtøjet og stræber efter prinsessen. Soldaten viser både gode- og dårlige sider af sin personlighed, han giver folket penge

selvom han kan være meget selvisk i sin stræben efter mere og prinsessen. Men prinsessen er nu meget fri og tilfreds som dronning, selvom soldaten kun ønskede hende for sin egen lykke.

Heksen – heksen er lidt godtroende da hun sender soldaten ned efter fyrtøjet, men alligevel klog ved at narre ham til hente det for hende.

Dronningen – dronningen er en snu og klog dame, da hun hurtigt fatter mistanke ved sin datters drømme og gør alt for at fange soldaten.

Det lykkedes hende at være snedig nok, men soldaten var det smartere med hundenes hjælp.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu