Ford og en fremtid uden benzinbiler | SOP

Opgavebeskrivelse
Foretag en virksomhedskarakteristik af virksomheden Ford med afsæt i deres idegrundlag. Redegør for Fords bestræbelser på at blive bæredygtige.

Med afsæt i Ford´s CSR-indsats, samt arbejde med FN´s verdensmål, bedes du analysere hvilken indvirkning virksomhedens initiativer har på deres klimaaftryk.

Der ønskes desuden en kommunikationsanalyse af selvvalgt materiale med fokus på Fords promovering af bilbranchens grønne omstilling.

Diskuter og vurder på baggrund af ovenstående analyser, hvordan den øgede efterspørgsel på bæredygtige produkter fremadrettet vil påvirke virksomheden

Indledning
Vi er i øjeblikket i en tid, hvor man har fået øjnene op for bæredygtighed, såsom for eksempel at producere grøn energi i form af blandt andet vindmøller

men bæredygtighed kan også være mange andre ting såsom elbiler, hvilket er en branche, som er eksploderet de seneste 3 år.1

Jeg vil i denne opgave beskæftige mig med Fords store omstilling til en grøn, bæredygtig og CO2 neutral fremtid. Jeg vil have mit primære fokus på Fords initiativers indvirkning på deres klimaaftryk

men jeg vil også inddrage andre faktorer, som menneskerettigheder og ligestilling indenfor Fords arbejdspolitik. Derudover vil jeg tage et kig på, hvordan den store efterspørgsel efter bæredygtige produkter fremadrettet vil påvirke virksomheden.

Jeg vil først give en kort redegørelse af Ford i form af en virksomhedskarakteristik med afsæt i deres idegrundlag, og redegøre for Fords nutidige bestræbelser på en bæredygtig fremtid.

Jeg vil desuden udarbejde en CSR-analyse ud fra Ashridges model og på denne måde komme vidt omkring, dog med mit hovedfokus på Fords indvirkning på virksomhedens klimaaftryk.

Indholdsfortegnelse
1) INDLEDNING 1
2) OPGAVEFORMULERING 1
3) METODE 2
4) VIRKSOMHEDSKARAKTERISTIK AF FORD A/S 3
- 4.1 FORDS BESTRÆBELSER PÅ EN BÆREDYGTIG FREMTID 3
5) FORDS CSR-INDSATS 5
- 5.1 LEDELSE, VISION OG VÆRDIER 5
- 5.2 KUNDEAKTIVITETER 6
- 5.3 MEDARBEJDERAKTIVITETER 7
- 5.4 LEVERANDØRAKTIVITETER 8
- 5.5 MILJØAKTIVITETER 9
- 5.6 SAMFUNDSAKTIVITETER 10
- 5.7 INTERESSENTRELATIONER 11
6) KOMMUNIKATIONSANALYSE AF REKLAME 11
8) FREMTID INDENFOR ELBILSBRANCHEN 12
9) FORDS FREMTID MED ELBILER 13
10) KONKLUSION 15
11) LITTERATUR- OG KILDEFORTEGNELSE 16

Uddrag
Ford Motor Company har som den eneste amerikanske bilproducent valgt, at de vil forpligte sig til at være CO2-neutrale inden 2050, og dermed leve op til de miljøkrav, som blev fremlagt i parisaftalen i 2015.

Dette har de angivet i deres seneste bæredygtighedsrapport6. Ford har sat stor fokus på at lave deres bæredygtighedsrapporter, og har gjort det siden år 1999, som en af de første bilproducenter.

”Vi kan fremstille fantastiske biler, have en stærk forretningsmodel og samtidig agere bæredygtigt og tage ansvar for vores fælles klima.

Vi har ikke alle svarene endnu, men vi er fast besluttet på at finde frem til dem i samarbejde med vores lokale såvel som globale partnere og interessenter,” udtaler Bob Holycross, vicepræsident og chef for bæredygtighed, miljø og sikkerhed hos Ford Motor Company.7

Her udtaler Bob Holycross sig omkring, at de vil sætte et meget større fokus på deres miljørigtige biler, og ikke mindst give folk muligheden for selv at vælge.

For at give folk muligheden mellem strøm eller fossile brændstoffer, så har Ford Investeret knap 76 milliarder kr. inden udgangen af 2022.

Disse penge er brugt på at få elektrificeret deres biler, og dermed give alle personbilerne på det europæiske marked en elektrificeret model.

Blot i løbet af 2021 forventes der at 18 Ford- modeller får en elektrificering på det europæiske marked. Når der er tale om elektrificering, så omfatter det ikke kun elbiler, men også plugin-hybrider, hybrider og mild-hybrider.8

Ford har en forventning om, at alle deres personbiler skal kunne købes som et plug-in hybrid i 2026 i Europa, og derefter fuld elektrificering af bilerne i 2030.

Til erhvervslivet forventer Ford i Europa at kunne sælge alle deres varebiler i en hybridvariant i 2024, og dermed forventer de at 2/3 af deres salg på varebiler vil være elbiler eller en hybrid. 9

Fords nyeste elbil er deres Mustang Mach-e, som har en rækkevide på op til 600 km. Deres Mach-E lægger sig også tæt op af deres vision, om at producere smarte biler til en smart verden

da denne elbil er fra Mustang serien, som normalt er hurtige, larmende og benzinslugende muskelbiler. Men det er ikke blot motoren Ford lægger vægt på, men også bilernes interiører, da disse ofte også er langt fra bæredygtige.

Ford har arbejdet på innovative initiativer, for at mindske udledningen af CO2 og forbedre deres bæredygtighed. Det har de for eksempel opnået ved hjælp af bilmåtter produceret på brugte vandflasker i deres Ford Ecosport.10

Initiativet blev startet i år 2012, og har sidenhen været med til at give mere end 650 millioner vandflasker et nyt liv, hvilket samlet set giver en vægt på rundt regnet 8262 tons genbrugsplast.

Det er dog ikke første gang Ford har benyttet sig af genanvendeligt plast, dette initiativ har også været i brug i sammenhæng med produktionen af deres Ford Mondeo, for mere end 20 år siden.11

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu