Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Udarbejd en karakteristik af målgruppen for Fjällrävens nye mærke Samlaren. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum. - Husk at beskrive målgruppen

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker Fjällräven.

Opgave 3
Analyser købsadfærden i forbindelse med et køb af et produkt fra Fjällrävens nye mærke Samlaren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Fjällräven benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Fjällräven kan bedst karakteriseres som markedsnicher på markedet

Uddrag
Fjällrävens nye mærke Samleren, bygger på en teori om at bruge alle tekstilrester og på den måde blive en Zero Waste virksomhed. Deres slutmålet er, at de ikke skal have noget spild gennem produktionen på alle deres 40 fabrikker.

Jeg har startet med at definere hvad en målgruppe er. En målgruppe er det eller de segmenter, som virksomheden retter sin markedsføring mod. Et segment er en gruppe af mennesker, der har nogenlunde ens forbrugsmæssig adfærd.

”Derfor er det vigtigt at give kollektioner, der er udviklet med særligt fokus på mindre spild eller ressourcebrug

den samme kærlige behandling i design og markedsføringsfasen, som man ville gøre med en hver anden serie af varer, lyder det.”

Jeg vil mene Fjällrävens primære målgruppe er de forbrugere der værdisætter bæredygtighed enormt højt.

Dette er både mænd og kvinder i alderen 18-30 år, det er den aldersgruppe der tænker mest på miljøet og klimaet, ved fx at købe genbrug, leve vegansk eller vegetarisk.

Disse forbrugere har bopæl i og omkring storbysområdet som fx. Aalborg, Århus, København, Odense.

Jeg tænker umiddelbart langt størstedelen af den primære målgruppe er fra storbysområdet grundet det er blevet ”moderne” at tænke meget klimabaseret i disse områder.

Hvis vi kigger på segmentet uddannelse, er målgruppen oftest under uddannelse og derfor heller ikke en speciel høj indkomst. De bor alene eller sammen med roomies og har endnu ikke fået børn.

”Der er stadig en stor del af forbrugerne, som fortsat er fuldstændig ligeglade med, hvor bæredygtige dine varer er.”

Den sekundære målgruppe, er de forbrugere der ikke værdisætter bæredygtighed. Jeg tænker det er den ældre befolkning 31-60 år.

Grundet disse forbrugere ofte har tendens til, at bruge naturen enormt meget, det kunne eksempelvis være en masse gåture/vandreture.

Derfor vil jeg også placere disse forbrugere i nogle mindre byer omringet af natur fx Silkeborg og Randers.

Disse forbrugere har en uddannelse og ift. segmentet indkomst ligger forbrugeren i den høje ende af middelklassen (360.000-499.999kr).

Grundet Fjällrävens nye mærke Samleren produkter er forholdsvis dyre fx Samleren har produceret 7 forskellige jakker til en pris på 2299kr.