Fiskeribranchen | SOP

Problemformulering
Redegør for fiskeribranchen i Danmark og EU’s fiskeriforvaltning.
Analyser fiskeribranchen i Danmark og analysér herefter EU’s fiskerilovgivnings påvirkning på fiskeribranchen.
Diskutér hvordan fiskeribranchen påvirkes af forskellige relevante faktorer fra dine analyser og vurdér hvordan fremtidsmulighederne ser ud for branchen.

Indledning
Der bliver begyndt med en Redegørelse, der fortæller noget generelt om dansk fiskeri, og hvordan fiskeri er i Danmark og hvor dyrt det er blevet at spise fisk, især for en familie på 4. Derefter bliver der redegjort for EU’s fiskeriforvaltning, og hvordan den fungere.

Dernæst bliver der analyseret, om fiskeri, hvordan den danske finanskrise påvirkede den danske fiskeribranche. Der vil så derefter være lavet en brancheanalyse af den danske fiskeribranche.

Derefter er der også blevet lavet en analyse af købsadfærden, hvor der efterfølgende også er en analyse af nogle forholde i omverdensmodellen.

Derefter bliver der også analyseret købsadfærden på den danske fiskeribranche, hvori der er lavet en analyse af købstype og købscenteret, dernæst bliver der lavet en beslutningsproces over den danske fiskeribranche.

Efter bliver der analyseret EU’s fælles fiskeripolitik. Dernæst kommer der en diskussion, hvor der bliver taget udgangspunkt i omverdensmodellen og i købsadfærden, hvor det bliver diskuteret positive og negative ting for de givne modeller.

Derefter bliver der diskuteret hvor meget hvor godt det ser ud i fremtiden for fiskeribranchen, og hvordan Corona Virus/Covid-19 har påvirket fiskeribranchen og hvordan den har påvirket situationen for fiskerivirksomhederne.

Om det er positivt eller negativt, at Corona/Covid-19 har ramt Danmark og ikke mindst EU, i form af om virksomhederne er gået konkurs eller hvordan det rammer dem. Det næst sidste, kommer der en konklusion på opgaven, hvor i jeg konkluderer på hele opgaven. Til sidst bliver der vist hvilke kilder og modeller jeg har inddraget i denne opgave.

Indholdsfortegnelse
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Indledning ............................................................................................................................................ 3
Metode .................................................................................................................................................4
Redegørelse .......................................................................................................................................... 4
Udviklingen af den danske fiskebranche ......................................................................................... 4
Fisk er blevet dyre i Danmark......................................................................................................5
EU’s fiskeriforvaltning ....................................................................................................................5
Analyse................................................................................................................................................. 6
Den globale finanskrises påvirkning på Dansk fiskeri ....................................................................6
Fiskeri er et vigtigt erhverv i Danmark............................................................................................7
Brancheanalyse af Fiskebranchen....................................................................................................7
Køberne ........................................................................................................................................ 8
Nye indtrængere...........................................................................................................................8
Substituerende produkter .............................................................................................................8
Leverandører ................................................................................................................................ 9
Købsadfærd på konsumentmarkedet................................................................................................9
Behov ........................................................................................................................................... 9
Købemotiv .................................................................................................................................... 9
Købstype .................................................................................................................................... 10
Købscenter .................................................................................................................................10
Beslutningsprocessen ................................................................................................................. 10
Omverdens model .......................................................................................................................... 11
Kulturelle forhold.......................................................................................................................11
Demografiske forhold ................................................................................................................ 11
Politiske og lovgivningsmæssige forhold .................................................................................. 11
EU fælles fiskeripolitik ...................................................................................................................... 13
Diskussion .......................................................................................................................................... 14
Kulturelle forhold.......................................................................................................................14
Politiske og lovmæssige forhold ................................................................................................ 15
Bilag ................................................................................................................................................... 17

Uddrag
Danmark ligger i Skandinavien, som består af halvøen Jylland, hvilket udgør 70 % af Danmarks samlede areal. Danmark har en kystlinje på ca. 7000 km lang, hvor der er rig mulighed for at kunne fiske. Danmark er omgivet af farvande med forskellige karakteristika og økosystemer, herfra fra Nordsøen over Skagerrak og videre til Kattegat, disse farvande er Danmarks vigtigste fiskeriområder.

Ser man på den globale finanskrise, hvor der var et fald i Danmarks BNP i 2008-2009, derefter kom der en stigning i BNP’en på 1,3 %. Fiskeri udgør omkring 0,15 % af Danmarks BNP, hvor fiskerisektorens bruttoværdi lå på omkring 1300 mio. EUR i 2011.

Ser man på den samlede fangstværdi for fiskeri, ligger den på 400 mio. EUR. Værdien af eksporterede fiskeriprodukter ligger på ca. 2200 mio. EUR.

Danmark er den femte største eksportør af fisk og fiskevarer i verden, ca. 85 % af de varer danamark eksportere er til andre EU-lande.

Fiskeri er i Danmark en forvaltning inden for den fælles fiskeripolitik og her i Danmark er det fiskeridirektoratet, som er en del af ministeriet for fødevare, Landbrug og fiskeri.

Dansk fiskeri er vigtigt for Danmark, og et vigtigt erhverv i Danmark, ikke mindst fordi vi er nummer 5 i verden af eksportører, men også fordi fisk i Danmark er et vigtigt emne for vores hverdag.

Danskerne er kendt for fisk, også fordi vi har alle de fiskehavne og fiske byer som vi har. Fisk er generelt vigtigt for os danskere, men også rigtigt vigtigt for de fiskere der fisker, og lever for at fiske.

Fisk er også et vigtigt erhverv i Danmark, hvis man ser på detailmarkederne. De danske virksomheder, som sælger fisk på det danske marked, er stort. Fiskere tjener rigtigt godt på at sælge fisk til detailmarkederne, går man ud i fx netto, Rema, Brugsen eller andre butikker, er der i alle butikker en afdeling kun med fisk.

Det er der, for her i Danmark spiser rigtig mange danskere fisk. Derfor er det et vigtigt erhverv for dansk fiskeri.

I havfiskeri er der 1353 virksomheder i denne branche, med et salg på ca. 4,3 mia. kr. hvor 550 mio. kr. af dem er eksport i branchen. Der arbejder ca. 1800 mennesker som er beskæftigede, og derudover arbejder der ca. 740 mennesker, som er fuldbeskæftigede.

Havfiskeri er et godt område for dansk fiskeri, da det er der hvor alt vores Sild, Torsk, Laks osv. bliver fanget det er her hvor vi danskere køber mest fisk og der hvor vi går ud og fisker mest.

Konkurrencen i fiskeribranchen er høj, der er stor konkurrence mellem de forskellige slags firmaer, eller for den sags skyld, generelt for de fiskere der har fisket hele deres liv, og dem som aflevere fisk ud til butikkerne, eller de som er ude og fiske på fiskekuttere i flere dage/uger eller måneder ad gangen.

Kigger man herunder på Hvem der er markedsleder på markedet for fisk, er det Royal Greenland, derefter kommer Polar Sea food Denmark A/S, som er markedsudfordre.

Så kommer Skagen Sea food som er markedsfølger, derefter kommer der nogle markedsnicher, som er Fredericia Fisk, Hvide Sande Fisk. Disse er markeds nicher, da de er enten nyopstartet virksomheder, eller derimod bare generelt er mindre virksomheder som hverken har en høj

omsætning, men som regel også fordi de ligger i mindre byer. Hvor det kan være tilfældet, at der ikke er så mange der køber fisk i netop denne given by.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her