En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl | Analyse | C. W. E

Indledning
Jeg vil starte med at benytte Systime’s analysevejledning af et maleri til at analysere og fortolke maleriet, ”En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl” Malet af C. W. Eckersberg, 1841.

På samme måde, har jeg brugt Systime’s analysevejledning af en novelle til at analysere og fortolke Glasskabet af B.S Ingemann, 1847. Efter analyserne og fortolkningerne, vil jeg sammenligne maleriet og novellen.

Til sidst vil jeg perspektivere til tendenser i litteratur og kunst i samtiden, som maleriet og novellen, omkring midten og første halvdel af 1800-tallet.

Indholdsfortegnelse
Indledning

Analyse og fortolkning af maleriet

Analyse og fortolkning af novellen
- Mr. Seyfert:
• Indre:
• Ydre:
- Mrs. Seyfert:
• Indre:
• Ydre:

Sammenligning af maleriet og novellen

Perspektivering

Uddrag
I maleriet er der tale om et figurativt billede, da vi ser et menneske og ting, altså damen som sætter sit hår foran sit spejl.

På maleriet kan vi se en dame, som frontfigur, formentlig i 20’erne. Hun har øreringe i og sat håret op i en “knob”.

Foran sig har hun et spejl, som afspejler hendes reflektion forfra. Omkring sig har hun et slags klæde, nok ikke et håndklæde, men mere en slags kåbe, som hun har trukket lidt af sig.

Til venstre for hende er et grønt bord, med et skrin, formentlig et smykkeskrin, som hun lige har taget et sæt øreringe fra. Kvinden befinder sig nok i sit personlige værelse, hvor hun kan være nøgen og tryg.

Kvinden på maleriet udgiver et nonverbalt tegn. Hvis man kigger på hendes reflektion, så kan man se, at hun ikke kigger direkte ind i spejlet, men kigger ned ad.

Det kan være at hun er bekymret for hvordan hendes krop ser ud, og at hun derved er sky. Eller så kigger hun efter noget at holde knobben i håret med nede i skrinet.

Dette er ikke usædvanligt for Eckerberg at male, da han har præsteret at male sådan nogle malerier før i tiden. Se herunder, Florentine, også malet af Eckerberg, hvor kvinden fravær øjenkontakt.

Fraværet af øjenkontakt med seeren i En nøgen kvinde, der laver sit hår før et spejl, ses i flere af Eckersbergs andre nøgenmalerier.

Dette gælder for kvindelig modelundersøgelse: Florentine (1840), Nøgen kvinde i færd med at trække på hjemmeskoene (1843), En ung pige afklædning (1844) og Academy of Fine Arts 'fem nøgenmalerier fra 1837.

I undersøgelsen af Florentine fra 1840 ses hun afdækket forfra, og den fraværende øjenkontakt er blevet fortolket som "et udtalt skøn " fra Eckersbergs side over for den kvindelige model.

Et andet fælles træk ved Eckersbergs modelundersøgelser fra 1830'erne og 1840'erne er forekomsten af lys fra venstre side af billedet, uanset hvordan modellen er udformet. En nøgen kvinde, der laver sit hår før et spejl

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu