Der findes mange måder at rulle den roede loeber ud foran en underskudsbutik

Indledning
Dorthe Nohrs debut novellesamling ”kantslag” fra 2008 - er hårdtslående som et håndkant slag. Novellesamlingen handler om mennesker, der har svært ved at håndtere, deres eget liv- og derfor forfalder til at lade sig aflede af andet – tv eller vinterhaver.

Afledningen har til formål at hælde lidt sukker på skeen når medicinen er sur. Historierne fortælles i et kort og klart sprog, der som en ragekniv i få ord kan sætte læserens fantasi i gang med selv at digte videre – og perspektivere til egne erfaringer med verden. Dorte Nohr har fokus på Verden som den er og kan opleves.

Uddrag
Drengens møde med faderens venindes søn- der rækker tunge – får drengen til at se faderen i et nyt perspektiv.

Det er som om hygge lyset bliver slukket, og at der bliver tændt en skarp projektør: Far og søn boblen sprænges og han ser pludselig faderen som et latterligt sølle pjol, der interesserer sig for subtropiske planter – men næppe er i stand til at organisere sit eget liv.

Drengen havde tidligere foregivet interesse i planterne – for at glorificere faderen, men rækker nu selv tunge af det og ser at drengen selv har forsøgt at rulle den røde løber ud foran en underskuds butik. Nu ser han faderen som underskudsbutikken.

I titel novellen ”kantslag” beskriver Dorthe Nohr den menneskelige trang til at glorificere og lave en beskyttende boble om os selv og dem vi elsker.

I denne novelle er scenen sat mellem to voksne. Annelise og Carl Erik. Annelise ønsker med djævelens vold og magt at finde ro og tryghed i tilværelsen.

Hun søger at finde det hos Carl Erik, der på mange måder antydes at være hende mentalt underlegen. Men han kompenserer dette ved seksuelt at dominere hende.

Hun søger at tilpasse sig for at blive i sin boble, og hun affinder sig med hans gentagne ydmygelser både i sengen og når de to er i byen.

Umiddelbart har de 2 noveller en vidt forskellig historie. ”Vinterhaven” et klart barn- forældre perspektiv og ” Kantslag” et voksen- voksen” perspektiv.

Den fælles nøgle kan imidlertid tolkes i Annelises forklaringer på, hvorfor hun lader sig ydmyge og dominere.

Hun mener i novellen at børns adfærd i forbindelse med for trykte malebøger viser en iboende trang til at fylde de sort hvide felter ud med farve.

Iveren bliver så stor at man maler både indenfor og udenfor stregerne - og endda oftest finder en fed tusch for at sætte kulør på – altså at glorificere.

Hovedpersonen Annelise hævder også at børn sjældent har lyst til at vise tegningerne frem – og altså er bange for at få boblen slået itu.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu