Indledning
Vi har alle været forelsket. Kærlighed gør blind og i nogens tilfælde kan det gøre den rigtig blind. Ofte bliver personer forelsket i hinanden efter de, har lært hinanden at kende, men dokumentarfilmens tilfælde er der kærlighed efter første besked. Et sundt forhold baser sædvanligvis på loyalitet, tilfredsstillelse og humor, alt dette er verden ikke. Vores verden er fyldt op med had, lyst, grådighed og falskhed, og internettet styrker kun de kolde egenskaber.
Kan dokumentaren holde sig inde for de faste virkeligheds rammer en dokumentar skal have, eller bliver det fiktiv historie som føles urealistisk. Alt dette bliver repræsenteret i dokumentarfilmen ”En fremmed flytter ind”. (Uddraget) Dokumentarfilmen ”En fremmed flytter ind” af afsender Amanda Kastrup og instrueret af Nicole N. Horanyi i 2017.
Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver
Uddrag
Filmen har både faktakoder og fiktionskoder. Fx (02:30-03:10), ”her står de og filmer i en lufthavn, hvorefter instruktørerne stiller spørgsmål og kameraet drejer over mod hende og så tilbage på Amanda som svarer”. Dette er åbenlyst realitet, da vi hører intervieweren stille direkte spørgsmål til Amanda, decideret svar bliver givet, der er ikke skrevet manuskript og der bliver ikke klippet ligegyldigheder væk.
Samt er der filmet i øjenhøjde og halvnært som er neutrale virkemidler. Der bliver også filmet med håndholdt kamera og instruktøren bliver vist frem, da hun stiller spørgsmål. Efter spørgsmålene bliver der klippet til en normalperspektivs vinkel hvor seeren kan se deres film setup. Dette er en tydelig faktakode scene, og bliver brugt til at overbevise os om autenticitet.
For at se om der er fiktionskode i dokumentarfilmen vil der analyseres (03:11-03:55) ”Vi ser Amanda komme ud af sin lejlighed med sin datter, derefter cykler Amanda for sig selv, så
går Amanda en tur med sin hund i skoven, dernæst går hun ved en eng ude ved siden af skoven.” Igennem scenerne er der asynkron lyd i form af underlægningsmusik og voice-over af Amanda som fortæller om hendes arbejde, datter og kærlighedsliv.
Der blive brugt parallelklipning igennem det hele, hun kommer fra sin lejlighed til børnehave, cykler en tur, i skoven med sin hund og til sidst går hun ved en park udenfor skoven. Da hun står ved parken udenfor skoven, bliver der klippet til nærbillede hvor hun står og kigger ud over byen. Der bliver brugt fugleperspektiv da Amanda kommer ud af sin lejlighed sammen med sin datter, hvorefter der er travelling-kamera, som følger hende med sin datter, imens hun cykler, går tur mens hunden og til sidst i parken. Alle de virkemidler er ikke autentiske men oplagte fiktionskoder.
Skriv et svar