Indledning
Mine useriøse klassekammerater og den uambitiøse undervisning suger glæden ved at lære ud af mig og de andre dygtige elever .

Sådan lyder det fra skribenten Johan, som lige er startet på gymnasiet, der fra start har været en skuffelse, da han oplever eleverne værende fraværende og ikke engagere.

Samtidig med det manglende engagement fra de useriøse elevers side, holdes de dygtige elever tilbage og får ikke lov til at udfolde deres faglige evner, med den ene begrundelse vi skal have alle med

Uddrag
Den centrale problemstilling i debatindlægget er niveauet i gymnasiet er alt for lavt , dette er tekstens påstand. Påstanden støttes af belægget som er Kort sagt er der alt, alt for mange, der ikke følger med i undervisningen.

Og det faglige niveau bliver derefter . Hjemlen, der binder disse to sammen er, at der ikke bliver fulgt med i undervisningen, så kan det faglige niveauet ikke kan blive højere, da engagement i timerne er lige med mere teoretisk og svære undervisning.

Der er i teksten også en rygdækning som styrker belægget og argumentation: Når jeg fra min plads bagerst i lokalet lader blikket glide over mine klassekammeraters computerskærme, kan jeg se, at mange af dem er på Facebook eller Messenger, sidder og spiller eller kigger på mærketøj .