DHO | Ataturks ændringer i det tyrkiske samfund

DHO opgave i Dansk A & samtidshistorie B

Indledning
I denne opgave vil der blive introduceret slutningen af Osmannernes storhedsmagt, og starten på den nye republik af Tyrkiet. Derefter vil der blive belyst Atatürks fremgangsmåder og bedrifter, som kommer frem til resultatet af sekulariseringen. Hermed vil de positive, og negative resultater henvises, hvor der vil blive lagt fokus på kritikken overfor religionen islam, samt den stærke holdning om, at kunne modernisere Tyrkiet. Der vil blive taget nogle eksempler op til hans fremgangsmåder i opgaven, via det bliver der stillet et program op som Atatürk og Kemalisterne fulgte. Der ville også blive inddraget nogle citater fra hans taler, da han ikke specifikt taler om et bestemt emne i en tale. I slutningen af opgaven vil der blive opsummeret de vigtigste ting, samt hvordan Tyrkiet ser ud i dag.

Indholdsfortegnelse
Indledning 2
Metode: 2
Redegørelse: 2
Mustafa Kemal Atatürk og de 6 pile: 3
Analyse 4
Vurdering 9
Konklusion 10
Litteraturliste 11

Uddrag
Da Tyrkiet var styret af Atatürk fik han en stor kritik, og modstand blandt de religiøse tyrker. Han blev kaldt for anti-mulim og blev beskyldt for, at ustabilisere tyrkernes religiøse holdninger til Islam. Dette er også forståeligt, da han forbød tyrkerne at tage på pilgrimsrejser, hvilket er noget en hver muslim skal ifølge koranen. Det har selvfølgelig også haft en stor effekt på de andre muslimske lande, og den dag i dag bliver der stadig talt meget negativt om selveste Mustafa Kemal Atatürk. Mange mennesker undre sig nemlig over, hvorfor han netop også ændrede sprogformen til Latinske i stedet for, at beholde den arabiske. Uden at forstå det helt korrekt ved man, at sværhedsgraden i arabisk skrift, og læsning er helt anderledes i forhold til Latinsk.

Ud fra dette rensede Atatürk det tyrkiske sprog, og det gjorde sproget i sidste ende meget lettere. Mange flere begyndte at kunne læse og skrive, hvilket betød at befolkningen også havde mulighed for at uddanne sig i de vestelige lande, da de var i besiddelse af det latinske alfabet. Derudover kan man undre sig meget over, hvor Tyrkiet havde været i dag hvis Atatürk ikke havde valgt og tage fat i sprogformen og statsreformen. Det er jo netop det som har gjort, at Tyrkiet har ad skillet sig fra de andre muslimske lande. Tyrkiet er den dag i dag stadig et muslimsk land, men sammenligner man de andre mellemøstlige lande kan man se en stor forskel.

Dette er bl.a. pga., at Atatürk afskaffede Sharia-lovningen den gang og derfor har Tyrkiet det retssystem de har i dag.
Selvom Atatürk havde en stor del af modstander, kan der stadig ses hos den almindelige tyrker og generelt alle andre, hvor det skjulte af Atatürks bedrifer stadig sidder endnu. Mange tyrker er nemlig stolte af deres nationale identitet, hvilket kan ses ved at børn i børnehaverne lærer nationalsangen udenad, men historien om hvor stor og magt fuld mand Mustafa Kemal Atatürk var er tilført i sangen. Om det er staten selv der har været på spil for, at forevig gøre Atatürk ved ingen. Der findes mange monumenter til ære for Atatürk forskellig steder i Tyrkiet.

Havde Atatürks mening været at afskaffe alt bånd mellem tyrkerne og Islam, havde han også lagt forbud mod sløret for kvinderne, hvilket han ikke gjorde selvom der var forbud mod, at træde ind i offentlige bygninger med sløret. Alle kvinder var selv i stand til, at tænke og det var ikke kvindens skyld i sidste ende, at man i Osmanner riget havde påtvunget kvinden sløret netop pga., det var en del af religionen under islam. Alligevel gav Atatürk ikke op med, at kunne få en ligestilling på arbejdsmarkedet for kvinderne, og i sidste ende for at blive valgt til et parlament. Dette gav et godt resultat for Atatürk, da det var det år der havde flest kvindelig medlemmer i parlamentet. Selvom der var gode resultater i storebyerne inden for kvinderettigheder, var det ikke det samme over hele landet. Dette var især blandt landsbyerne som lå tæt langs bjergområderne og andre små landsbyer.

Få gratis adgang til opgaven

Upload en af dine egne opgaver og få adgang til denne opgave. Det tager kun 2 minutter