Det Forsømte Forår | 12 i karakter

Indledning
Grundtvig gik ind for menneskelig dannelse, hvor der i skolerne skulle være plads til individets udfoldelse .

Han mente, at det var mennesket, som skulle være i fokus, fordi dannelse er en proces og ikke er færdigt produkt. Grundtvig kaldte uddannelse for ”skolen for livet”.

Han mente, at mennesket gennem skolegang skulle have et ligevægtigt forhold til lærerne, fordi man kan lære af hinanden. I modsætningen til dette finder man ”Den sorte skole” som bygger på de helt modsatte grundprincipper.

Her mente man, at mennesket lærte bedst ved udenadslære i stedet for selvstændig tænkning .

Der var ikke plads til individets udfoldelser, men derimod streng disciplin, fordi man ønskede, at individerne skulle dannes på en bestemt måde.

Uddrag
En række detaljer man som læser, ikke ville have fået, hvis ”Det forsømte forår” ikke var en kollektivroman, fordi man får indblik i, hvad det er karaktererne som gruppe går igennem, da bogen afspejler samfundet som det var dengang i 1930’erne.

Hvis bogen derimod havde én hovedperson og dermed ikke var en kollektiv roman, ville man som læser få en individualistisk synsvinkel på samfundet og skoletiden.

Detaljerne ville være præget af følelser og tanker og ikke informationer og fakta, som man får i ”Det forsømte forår”.

Som barn i 30’erne snakkede man ikke om tingene med sine forældre, hvilket også afspejles i bogen.

Drengen fortæller ikke deres forældre om, hvad der egentlig foregår på skolen og hvordan skolens pres præger dem som mennesker med blandt andet angst for foråret.

Karaktererne bliver ofte ofre for, lærerne her især C. Blomme, som udøver psykisk vold på drengene”O, du smækfede Crassus! Råber lektor Blomme. - Hvis du kan overvinde din medfødte dorskhed, så luk dit kæmpegab op og begyndt at oversæt lektien, du fedling ” .

Det pres drengene udsættes for, får store konsekvenser, særligt for karakteren Ellerstrøm der i al afmagt forgifter ét af latinlærer C. Blommes maltbolsjer. Ellerstrøm har fået meddelt at lektor C. Blomme ikke kan stå inde for at give ham en god karakter.

Dette gør Ellerstrøm ængstelig, fordi hele hans liv vil være forsømt, hvis ikke han har muligheden for at rykke op.

At Ellerstrøm har modet til at forgifte ét maltbolsje,med henblik på at slå ihjel, viser hvor skrøbelig og desperat han er, fordi hele hans liv har handlet om skolearbejde og at være pligtopfyldende.

Forgiftningen af maltbolsjet er et stærkt eksempel på det tyranni, som blev anvendt af lærernei 1930’erne, som Hans Scherfig kritiserer ved hjælp af satire. I filmatiseringen af romanen er denne scene dog ændret.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu