Det forsømte forår | Analyse | Hans Scherfig

Indholdsfortegnelse
1) Mine 3 gæt på hvem morderen er:
- Inden kapitel 11:
- Inden kapitel 27:
- Inden kapitel 35:

2) Personkarakteristik:
- Edvard Ellerstrøm (Dommer)
- C. Blomme (Lektor)
- Axel Nielsen (Adjunkt)

3) Komposition:

4) Fortællerkommentar:
- (s.54)
- (s.133)
- (s.121)

5) Motiver:

6) Budskabet:

7) Titelanalyse:

8) Betegnelser:

9) Perspektivering:

10) Karakter til romanen:

Uddrag
Inden kapitel 11:
Jeg gætter på Ellerstrøm (s. 14-16), fordi jeg synes han har et unaturligt forhold til sin mor

han er meget sammen med hende, og hun er meget overbeskyttende og bestemmende. Ellerstrøm har en tynd og usikker stemme, og han virker nervøs. (s. 15) Det virker som om, at Ellerstrøm holder noget skjult, hans mor ikke må kende til.

Inden kapitel 27:
Jeg gætter på Hurrycane (s. 35-36), for han kommer ikke med til festen

fordi han er i fængsel for bedrageri. Jeg tænker, at det kan være et godt bud, fordi man nemt kan antage, at når en person sidder i fængsel, kan det sagtens også være morderen.

Inden kapitel 35:
Jeg gætter på Thorsen, for der står, at Thorsen er ordensduks (s. 80).

På s. 107-108 står der, at det er ordensduksen, der har nøglerne til giftskabet. Den gift, der er i skabet, kunne Thorsen have brugt til at forgifte lektor Blomme med.

---

(s.54)
… Kommer du for sent? Så må du jo have en lussing!- råber den inspektionshavende lærer morgenfrisk, når en discipel kommer løbende forpustet, efter at uret på kirken er begyndt at slå.

Og læren en lærd mand. Han har videnskabelige interesser. Han har skrevet en udmærket ordbog og mange udgaver af fortræffelige lærebøger. Han har fortaget rejser i udlandet og tilegnet sig kultur og europæisk.

Jeg tror, at forfatteren prøver at fortælle, at selvom læren gør mange voldsomme og grove ting mod eleverne, er han stadig en meget klog og belært mand.

Forfatteren er måske ironisk her, da det virker mærkeligt, at en klog mand opfører sig sådan overfor andre. Forfatteren får overdrevet meget fokus på at fortælle om lærens dygtighed, lige efter læren har truet med en lussing.

(s.133)
… Du kan måske blive bud engang! Eller dropskoger! Med kulturen har du ingen forbindelse! - Ude på gaden kører der cykler og biler.

Og mennesker går rundt uden at vide noget om neque- nec og om den romerske verselære. Ulykkelige mennesker, som ikke har andel i den klassiske dannelse.

Men de lever alligevel på en eller anden måde. Og måske ved de andre ting, som de små lærde mænd i den grå skole kunne trænge til at vide.

Forfatterens kommentar viser, at livet går videre, selvom mennesker udenfor ikke har lært de kloge ting, de lærer i skolen.

Samtidig fortæller forfatteren, at de mennesker udenfor skolen faktisk måske ved nogle ting, som lektor Blomme og de andre lærere vil have godt af at vide.

Det kunne handle om ikke at ydmyge andre og behandle andre dårligt. Det er meget vigtigere end at vide alle de faglige ting i skolen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu