Den Nationale Fortælling | SRO

Problemformulering
Hvordan fremstilles modstandskampen i filmen ”Flammen og Citronen”?

Hvordan udviklede modstandskampen sig i løbet af besættelsen og hvilke forskellige modstandsformer opererede modstandsfolkene med?

Hvilke virkemidler benyttes i filmen og hvilket billede af modstandsbevægelsen bliver tegnet?

Hvordan er filmen med til at skabe vores erindring om besættelsen?

Indledning
I perioden 1940-1945 blev Danmark besat af tyskerne. Samme dag gav kongen og de ledende politikere op. Den danske regering valgte at indlede ”samarbejdspolitik” med Tyskland for at skåne befolkningen og landet for ødelæggelserne.

Som reaktion på det, opstod der modstandsbevægelse rundt i landet, hvor de modige modstandsfolk kæmpede deres kamp for et frit Danmark med livet som indsats frem til slutningen af besættelsen, hvor de til sidst blev hærdet som nationale helte.

Erindringer om den svære tid i den danske historie er med til at skabe en bedre forståelse af fortiden. Her spiller den historiske litteratur og film en vigtig rolle. En af de film, der omhandler den danske modstandsbevægelseskamp, er Ole Christian Madsens film ”Flammen og Citronen”, som der bliver sat fokus på i denne opgave.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Problemformulering 3
Metode 3
Redegørelse 4
Analyse 6
Vurdering 9
Konklusion 10
Litteraturliste 11

Uddrag
Danmark blev besat af tyskerne den 9. april 1940, klokken 4 om morgen. Masser af tyske militærstyrker kom over den danske grænse. De kom truende med bombemaskiner.

Det danske forsvar kæmpede kun kortvarigt imod den tyske besættelsesmagt og den danske regering indledte den berygtede ”samarbejdspolitik”, som var med til at påvirke Danmark de næste 5 år.

Den danske befolkning var i begyndelsen i chok. Der var ingen, der gik på arbejde den første dag af besættelsen og børn fik fri fra skole. Der foregik masser af rutinetjek, hvor folk blev dobbelttjekket af tyskerne, da de fx skulle handle.

Tyskerne tjekkede også, om der var nogle jøder, der gemte sig hos danskerne. Der var mange, der blev utilfredse med den tyske besættelse, men da den danske regering meldte ud, at danskerne måtte opføre sig ordentligt overfor tyskerne, var der i begyndelsen næsten ingen, der turde at gøre direkte modstand.

Blandt de første modstandsfolk var der unge mænd, som var imod samarbejdspolitikken og nazismen. Men de manglede erfaring og våben. Derfor var modstanden i de første besættelsesår meget begrænset.

Blandt de første modstandsgrupper var Churchill- klubben, der bestod af 15-17-årige skoleelever fra Aalborg, hvis sabotageaktioner gik bl.a. ud på at fjerne tyske vejskilte.

I begyndelsen bestod meget af modstanden af at trykke løbesedler og illegale blade for at få flere til at gøre modstand, men senere hen begyndte man at lave sabotageaktioner mod de virksomheder, der samarbejdede med tyskerne.

De arbejdede i små grupper, der ikke havde kontakt og samarbejde med hinanden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu