Danske Forlystelsesparker – Djurs Sommerland | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Redegør for forbrugs- og købsadfærd for en typisk familie relateret til forlystelser.
SOR-modellen
Stimuli:
Organisme:
Respons:

2. Analyser konkurrenceforholdene på markedet.
Konkurrencemæssige positioner
Konkurrencetragtmodellen

3. Analyser parkens servicekoncept og serviceleverancesystem.
Serviceleverancesystemet

4. Analysér parkens promotionindsats.
Attention
Interest:
Desire:
Action:
Evalution:
Afsender:
Indkodning:
Budskab:
Afkodning:
Modtager:

5. Vurder potentialet i anvendelsen af online promotion for en af de store danske forlystelsesparker.

Uddrag
Forbrug- og købsadfærden for en typisk familie er bestående af en mor, far og to børn på henholdsvis 8 og 12 år. Jeg vil først tage SOR-modellen i brug.

SOR-modellen
Stimuli:
Ved forlystelser er det promotion, som er den primære stimuli. Her bliver der promoveret i form af reklamer, hjemmesider og fjernsyn. Især fjernsyn har stor betydning for forlystelsesparkernes promotion, da børn er afhængige af fjernsyn og derved ser reklamerne, hvor de går videre til forældrene.

Organisme:
Ud fra Maslows behovspyramide er det det sociale behov og egobehovet, som spiller den største rolle. Det sociale behov er familien der laver noget sammen, og for børnenes vedkommende også giver en form for tryghed ved at familien er samlet. Derudover er der egobehovet da man opnår en form for anerkendelse overfor andre ved at have råd til forlystelser, og derved også status. Inde i forlystelsesparkerne kan der opstå et fysiologisk behov i form af mad og drikkevarer, hvor parkerne ofte udbyder mad og drikkevare.

Det er et socialt købemotiv og herunder bandwagon-motivet, da forlystelser er en ting mange familier gør, og man på den måde ikke udskiller sig fra andre.

I forhold til købsadfærdstyper vægter den mest på høj involvering, kompleks købsadfærd med store mærkeforskelle, da det ikke er helt billigt at tage i forlystelsesparker, og der er stor forskel på mange forlystelser, så det kan godt kræve en del overvejelse. Man kan også argumentere for variationssøgende købsadfærd, da det kan være en familie der keder sig, og bare ønsker et impulsivt køb.

---

Djurs Sommerland er først og fremmest en ikke håndgribelig serviceydelse, da man ikke tager det med hjem. Der er dog mulighed for at inde i parken at købe håndgribelige ting med hjem, som bamser, souvenirers osv.

Djurs Sommerlands kerneydelse er deres forlystelser. Behovet bliver dækket med oplevelser og underholdning. Det vil sige når man tager i en forlystelsespark, så forventer man at man får en oplevelse ud af det og at der er nogle forskellige forlystelser, som man kan prøve. Deres periferiydelser er deres mange muligheder for mad og drikkevarer, herunder er der forskellige restauranter under deres forskellige temalande.

Piratland, Bondegårdsland, Wild Asia, MexicoLand m.m. Som også er en del af deres periferiydelser. En anden ydelse er deres feriepakker, hvor man kan vælge et sted og sove i nærheden af Djurs Sommerland og så få entrebilletter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her