Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse .................................................. 1
Del 1 ................................................................... 2
1. Udarbejd en virksomhedsbeskrivelse ud fra modellen i bilag 1.................2
2. Diskutér shareholder/stakeholderteorien og hvordan den kan bruges i forhold til Fårup
Sommerland. ............................................... 6
3. Nævn de interessenter du mener, der er involveret i Fårup Sommerland, samt deres indbyrdes styrkeforhold. ...................... 6
4. Redegør for hvorfra Fårup Sommerlands indtægter kommer......................7
5. Redegør for Fårup Sommerlands omkostningsstruktur (= sammensætningen af virksomhedens
omkostninger) ....................................... 7
6. Udarbejd Fårups Sommerlands forretningsmodel ud fra Business Model Canvas................................8
Del 2 ................................................................................ 10
Du skal kunne redegøre for virksomhedens Rentabilitet ved hjælp af nøgletallene Afkastningsgrad, Overskudsgrad og Aktivernes omsætningshastighed. .........10
CSR-rapportering og analyse.....................................................11
Diskuter hvorfor mange danske virksomheder er begyndt at arbejde aktivt med CSR ..................11
Undersøg hvilke virksomheder der er pålagt en rapportering om samfundsansvar (CSR) efter reglerne i årsregnskabsloven. ............................... 12
Undersøg om/eller hvordan Fårup Sommerland forholder sig til sociale og miljømæssige forhold (CSR) . 12 Diskuter virksomheders fordel og ulemper ved CSR-kommunikation .........13
Diskuter, hvorfor det er vigtigt, set fra et samfundsperspektiv, at små og mellemstore virksomheder arbejder med CSR.....................14
Kildehenvisninger, litteraturliste og bilag ..................14

Uddrag
I sommeren 1975 slog den nordjyske forlystelsespark Fårup Sommerland A/S dørene op for allerførste gang til deres første kunder, med en god reklame der lød ”4 kroner og så er der frit slag resten af dagen”.

De har eksisteret i ikke mindre end over 40 år og siden åbningen i sommeren 1975 har de været igennem en betydelig udvikling. I hele forlystelsesparkens levetid udgør deres akkumulerede investeringer lige knap 450 mio. DKK. Sommerlandet er en af de mest besøgte og største attraktioner i Danmark.

Fårup Sommerland havde 602.088 besøgende i 2018, hvilket er betydeligt flere end år 2017, det er nemlig ikke mindre end 44.000 flere besøgende. Og det er vejrforholdene der har haft en stor indflydelse på det da vi havde et meget stabilt varmt vejr i 2018.

Da det er en virksomhed der både sælger og fremstiller serviceydelser via deres forlystelser rundt omkring i parken m.m. de udfører en masse forskellige arbejdsopgaver til deres kunder og der for er virksomhedstypen en servicevirksomhed.

De tilbyder en masse sjov til hele familien lige fra ikke mindre end flere end 60 forlystelser og aktiviteter der både rummer et børnetivoli, vilde rutsjebaner samt Danmarks vådeste og største udendørs vandland til børn og voksne.

Det er forskelligt hvordan sæsonen kører fra år til år. Men i år startede sæsonen d. 18. april og slutter d. 20. oktober.

Da parken går under navnet Fårup Sommerland A/S indikerer det meget godt til at det er et aktieselskab, der ejes af en legal ejer M.KRAGELUND HOLDING A/S, som har en ejerandel på 100% samt har 100% stemmeret, samt er der registret tre reelle ejere som er Jakob Schnack, som har en ejerandel på 45% og en stemmeret på 23,68%, Og dernæst er der Henrik Schnack der har en ejer andel på 10% samt en stemmeret på 52,64% og Martin Norrbom Sams der ejer en andel på 45% og dermed en stemmeret 23,68%. Hvad angår af hæftelser, hæfter aktionærerne sig begrænset for virksomhedens gæld.

Deres idégrundlag var at de ville skabe Skandinaviens største sommerland og dermed havde de danske familier fundet et nyt sted at tage på familieudflugt. Deres mission er at tilbyde fælles
familie oplevelser, fornøjelser, aktiviteter samt at deres leg foregår i naturens ånd.

Deres vision er at være den mest enestående forlystelsespark i Norden, der skaber de bedste oplevelser og minder for deres gæster.

Fårup sommerlands omsætning er stigende fra år 2017 125.670.910 kr. til 2018 136.986.900 kr. Dvs. en stigning med 11.315.990 kr. (136.986.900 - 125.670.910) hvilket er en meget positiv stigning for Fårup sommerland.

Det der netop gør Fårup sommerland så unik, er at de har Danmarks bedste serviceniveau, hvor de uddanner deres egne medarbejder men samtidig også medarbejder fra andre eksterne virksomheder på deres unikke Fårup-akademi og det der underbygger dette er udviklingen af deres gæsteserviceforståelse. og det er deres kernekompetence.

Deres kritiske succes faktorer underbygger at de hele tiden skal tænke på udvikling og fornyelse af deres forlystelser til børnene og de unde men samtidig også til de primære børnefamilier.

Konstant skal de have et eller andet nyt tiltag til at kunne tilbyde kunderne såsom f.eks. noget visuelt i form af noget tiltrækkende for deres målgruppe som hitter nu og her i de unge og børnenes øjne som f.eks. Gurli Gris, eller andet der kunne tiltrække flere kunder også kunne det også være nogle nye forlystelser som vil kunne danne fornyelse i forlystelsesparkens miljø – en anden kritisk succesfaktor kan også være den konstante vedligeholdelse der skal være i parken for at kunderne vil blive ved med at komme.

Det der også spiller en væsentlig faktor, er vejret, da der ikke ville komme ligeså mange kunder/besøgende i en periode med dårligt vejr, fremfor i en periode med godt vejr vil der strømme kunder/besøgende til forlystelsesparken.

Der er en meget vigtig del for forlystelsesparkens drift og det er at forlystelser samt maskiner fungerer 100% og er vedligeholdt som overholder alle de sikkerhedsregler der er stillet.

Fårup sommerlands produkter er forlystelser, deres udendørs vandland, deres spisesteder hvor man kan nyde godt af deres mad samt drikke også kan man bo midt i hvor det hele sker nemlig lige midt i Fårup sommerland på deres hotel Fårup samt udbyder de uddannelse til andre på deres Fårup- akademi.

Samtidig er produktet håndgribeligt da man egentlig ikke kender det præcise produkt før besøget i den nordjyske forlystelsespark er overstået.