Charterferie | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 2
Opgave 2 3
Opgave 3 4
Opgave 4 6
Opgave 5 7

Uddrag
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).

En charterrejse er en færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau og det betyder, at charterbranchen er en form for tjeneste- og serviceydelse.

Charterrejseselskaber skræddersyer ferier for deres kunder, og sørger for alt det som hører med til ferie, så kunderne ikke selv skal tænke på andet end på at nyde deres rejse.

Kunden vælger sin ønskede destination, og herefter bliver alt arbejdet gjort af charterselskabet. Charterselskaberne har bestemte rejsemål, som man kan vælge imellem og her har de så samarbejde med transport, som oftest er fly samt samarbejde med hoteller.

Derfor er det vigtigt, at virksomhederne indenfor denne branche har et godt samarbejde med diverse andre virksomheder indenfor hotel- og transportbranchen.

Som en form for ekstra bonus, sørger charterselskaberne også for at kunderne har mulighed for underholdning, sightseeing og en hel del guides på deres ferie, så de heller ikke skal tænke på hvad de skal få tiden til at gå med.

Gennem de senere par år, er der opstået en del udfordringer indenfor branchen. Bl.a. i forhold til miljø, som har en rimelig stor påvirkning for nogle kunder.

I og med, at flere dansker bliver miljøbevidste og dermed vil færre rejse med fly, så er der opstået en efterspørgsel om mere bæredygtige muligheder.

Desværre har dette ikke været muligt at realisere, da efterspørgslen har været stor, men ikke stor nok. Endnu en trussel, som kunne gå hen at blive stor er, at flere danskere begynder at planlægge deres ferier selv.

Nogle danskere har fundet ud af, at det er billigere og for nogen, er det også nemmere. Derudover er der selvfølgelig pt.

en kæmpe trussel og udfordring i form af corona-epidemien, som nærmest ikke har gjort det muligt at rejse siden marts 2020, og derfor er det knap så attraktivt, at befinde sig i charterbranchen lige nu.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

- Økonomiske forhold: Den økonomiske faktor har en stor påvirkning, fordi hvis danskerne ikke har særlig mange penge i hænderne, så vil de højst sandsynligt ikke bruge dem på charterrejser.

Hvis danskerne derimod har et stort rådighedsbeløb og har råd til en masse udover de sædvanlige udgifter, så er der større chance for, at de vil vælge at bruge deres penge på ferie og tage på charterrejse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu