Indholdsfortegnelse
Business Model Canvas .................................................................. 3
Aktivitetsperspektiv ................................................................................4
Samarbejdspartnere.................................................................................4
Nøgleresurser og aktiviteter...........................................................4
Kundeperspektiv ........................................................................................5
Distributionskanaler .............................................................................. 5
Kunderelationer samt segmenter .............................................5
Finansielt perspektiv .........................................................................6
PEST-analyse .........................................................................................6
Definition af branche..............................................................8
Porters five forces .................................................................... 9
Nye indtrængere .................................................................... 9
Substituerende produkter................................................9
Kundernes forhandlingsstyrke ................................................10
Leverandørernes forhandlingsstyrke .......................................10
Konkurrenter i branchen ............................................................ 10
SWOT-analyse ..................................................................................11
Tiltag til HORESTA og Feriehusudlejernes Brancheforening .......................12
Uddrag
Aktivitetsperspektiv
I aktivitetsperspektivet ser vi på de samarbejdspartnere, nøgleresurser samt aktiviteter som Air- bnb har i deres forretningslærred.
Samarbejdspartnere
En af deres vitale samarbejdspartnere er helt klart værterne, eftersom det er dem som sætter bo- ligerne op til udlejning. Værterne er altså derved en del af kernen af deres indtjening.
Man kan måske også argumentere at gæsterne er samarbejdspartnere, eftersom de køber ikke et produkt af Airbnb, da Airbnb bare er mellemmanden for værterne og gæsterne, hvorved gæsterne udgør den andel del af kernen af deres indtjening.
Airbnb har også samarbejde med forskellige reklamebureauer for at reklamere dem selv, så de kan få flere gæster/værter.
Nogle andre samarbejdspartnere er fotografer, for at tage professionelle billeder af de diverse boliger til portalen1, så boligerne tiltrækker så mange gæster som muligt.
Mange virksomheder har desuden samarbejde sammen med hjemmeside designere og samt an- det IT-personale, så det har Airbnb højst sandsynligvis også.
Nøgleresurser og aktiviteter
En af deres nøgleresurser i Airbnb er det netværk som det har fået skabt med værter, hvilket gør så folk (gæsterne) typisk har mange valgmuligheder i de forskellige byer.
De har også IT-eksperter, hvilket er en resurse, som gør dem i stand til at have en portal som er brugervenlig og altid oppe, da det ville være en katastrofe for Airbnb hvis deres portal gik ned, da portalen er hvor transaktio- ner og alle kunder er.
Nøgleaktiviteter vil højst sandsynligt inkludere at få flere tilbud på deres hjemmeside flere steder, ved at få fat på flere værter, da det vil tiltrække flere gæster/kunder.
Derved er en anden nøgleaktivitet reklamering, da reklamer både vil kunne tiltrække flere gæster og værter, da begge parter kan have interesse i Airbnb.
At holde portalen kørende online vil også være en nøgleaktivitet, da den er kæden som forbinder værterne og gæsterne.
Kundeperspektiv
I kundeperspektivet ser vi på deres distributionskanaler og deres kunderelationer samt segmenter som Airbnb har i deres forretningslærred.
Distributionskanaler
Deres allervigtigste distributionskanal er deres hjemmeside, eftersom det er hjemmesiden som er deres største portal, hvilket er det sted hvor man forbinder værterne og gæsterne.
Hjemmesiden er altså alfa og omega nå det kommer til at skabe værdi for deres virksomhed.
De har også en app, hvilket er lige så vigtigt, da mange folk måske bruger deres app til at kigge på muligheder mens de er på farten, så tager appen højst sandsynligvis anden prioritet, da flere folk højst sandsynligt bruger deres hjemmeside, men den er stadig en vigtig distributionskanal til kunderne.
En anden distributionskanal kunne være kunderne selv, da de måske vil fortælle om virksomheden til deres venner og familier, hvilket højst sandsynligvis vil resultere i at flere folk bruger deres portaler etc.
Denne effekt kan også foregår på de sociale medier, hvor det bare har en endnu større potentiale, da man kan ende med at venners venner hører om Airbnb og begynder at bruge dem selv.
Skriv et svar