Branche analyse af den danske kaffebranche

Indholdsfortegnelse
Anvendt af Porters Five Forces modellen:
Konkurrence i branchen
Trusler fra nye indtrængere
Trusler fra substituerende produkter
Forhandlingsstyrke fra kunderne
Forhandlingsstyrke fra leverandørerne
Konklusion og styrkevurdering

Uddrag
Der er rigtig mange forskellige udbydere i kaffebaren. I år 2019 var der over 25 forskellige udbydere. Der er selvfølgelig nogle der er større og mere attraktiv end andre. Merrild Kaffe A/S er markedsleder, og havde en markedsandel på 22,9% i 2019.

Et andet eksempel på en omtalt udbyder er Nestlé Danmark A/S, som havde en markedsandel på 10,4% i 2019. Størrelse og markedsandel betyder meget, idet mange små udbydere ikke konkurrerer så hårdt som de store udbydere, som f.eks. Merrild Kaffe A/S og Nestlé Danmark A/S.

Det er svært at komme ind i den danske kaffebranche, fordi der er mange udbydere, med god attraktivitet. Som en ny virksomhed, kan det være svært at få kunder til, at skifte deres kaffevane ud, for en helt ny og anden slags kaffe.

Kaffebranchen er karakteriseret på det heterogene marked, da forbrugernes præferencer er stærke, dvs. at de foretrækker den samme kaffe. Derfor er det et vanekøb, og det er et produkt, som man meget sjældent skifter ud, hvis man er godt tilfreds med det man har.

---

Kunderne i kaffebranchen er specielt detailhandel. Detailkæder køber forskellige slags kaffe til deres butikker, for så at sælge dem videre til slutbrugeren. Der er altså et mellemled mellem producent og slutbrugeren, altså detailkæderne.

Det er dog ikke kun detailhandlen der spiller en rolle her, men også kunder som restauranter, cafeer, idrætsforeninger, som også udgør en del af kunderne for kaffebranchen. Dette gør kunderne til at være B-2-B kunder, altså business to business.

Forhandlingsstyrken fra kunderne øget, hvis antallet af kunder er begrænset. Store kunder vil have større forhandlingsstyrke end de små, og loyale kunder vil have større forhandlingsstyrke end mindre loyale kunder.

Der vil være forskel på, om der bliver forhandlet til den lokale sportsklub, eller til f.eks. Salling Group. Hvis en udbyder fra kaffebranchen, f.eks. Merrild Kaffe A/S forhandler med Sulsted Idrætsforening, vil forhandlingsstyrken fra kunden ikke være stor.

Forhandlingsstyrken vil være stor fra kunden, hvis Merrild Kaffe A/S forhandler med Salling Group i alle kæderne Bilka, Netto, Føtex og Salling.

Her er der nemlig stor chance for, at prisen ville blive presset ned, grundet efterspørgslen. Det er derfor meget forskelligt hvordan forhandlingsstyrken fra kunden vil være, alt efter størrelse og markedsandel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu