Biograftur og købsadfærd | Afsætning

Indholdsfortegnelse
- Købstype- og adfærd
- Købebeslutningsprocessen og konverteringstragten
- Købemotiv
- Behov (maslows pyramide)
- Købsrolle
- Referencegrupper og opinionsledere
- Rådighedsbeløb

Uddrag
Referencegrupper og opinionsledere

- En persons referencegrupper er med til at skabe og forme både meninger og købsadfærd på en person. Hvis man omgås med en masse filmelskere, så er der større sandsynlighed for at man har tendens og behov for at gå i biografen. Hvis man omgås med folk som har større forbrug af streaming end biografture, så er tendensen lavere.

Primærgruppen er folk som er tætte på og omgås meget med, de har en stærk indflydelse på en persons valg. Det er folk som familie og nære venner.

Sekundærgruppen er folk som personen måske ikke er særligt meget sammen med, men som stadig har en lille indflydelse på en. Dette er folk som venner eller kollegaer.

Den tertiære gruppe er folk som man ikke omgås med, men som stadig har indflydelse på en. Det kan være skuespillere, politikere eller sportsudøvere.
- En opinionsleder er folk som har en meget stor indflydelse på nogle bestemte. Fx har en storebror stor indflydelse på sine små søskende og statsministeren har på sine samme orienterede.

Rådighedsbeløb

- Er det beløb, man har tilbage til forbrug, når man har betalt skat, faste udgifter og sparet op. Det er de penge man har at købe ind for, bruge til cafe ture og lign. Fx også en biograftur. De fleste har et rådighedsbeløb, hvor der er penge til at gå i biografen en gang om måneden. Men de fleste gør det dog ikke 1 gang om måneden.

En biografturs pris er ca. (med slik/snacks tilregnet) 130kr pr person. En biografbillet koster ca. 90kr og så skal man ordinært have en cola og popcorn med til omkring de 40kr for en stor.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu