Indholdsfortegnelse
- Udarbejd en markedskarakteristik af det danske bilmarked
- Udarbejd en mini-analyse af bilmarkedet ved hjælp af konkurrencetragtmodellen. Tag udgangspunkt i et selvvalgt bilmærke
- Vurder hvilke bilmærker/bilproducenter der besidder de forskellige konkurrencemæssige positioner
- Lav en tabel, der viser markedsandele for de 5 største udbydere af hunde- og kattemad i Danmark de seneste 5 år.
- Lav et søjlediagram, der viser salget af hunde- og kattemad i Danmark de sidste 5 år udtrykt i kr.

Uddrag
MARKEDSNICHER
Markedsnicher i denne situation er de helt dyre mærker indenfor bilindustrien, da deres bil produkter ikke er noget som ret mange sælger, og derfor er der heller ikke ret meget konkurrence, som der fx er ved volkswagen.

Denne bilbranche har også specialiseret sig meget inde for dette fagområde, da de fokusere meget på, at man skal have den bedste kvalitet man overhoved kan få.

MARKEDSFØLGER
Markedsfølgeren i denne situation ville være bilmærker som Audi og BMW, da det er nogle forbedret mærker i forhold til Volkswagen, bare til en anden pris.

Det Audi og BMW gør i forhold til Volkswagen er, at anvende andre distributionskanaler end konkurrenternes. I dette eksempel er prisen en stor forskel, da Audi og BMW primært er et dyre mærke end Volkswagen.

MARKEDSUDFORDRE
Markedsudfordreren i denne situation er Peugeot, som har indtaget andenpladsen med 19.140 solgte eksemplarer.

Peugeot rammer en anden prisgruppe en Volkswagen, da de primært sælger biler til en billigere priser, men med en stadig overraskende god kvalitet. Peugeot har altid været i spidsen de seneste år, og går stadig efter at blive nr 1.