Indholdsfortegnelse
OPSAMLING: BARNETS UDVIKLING
- Hvad hedder udviklingspsykologen, som tror på livslang udvikling? Og hvad er for ham vigtigt i barnets første livsfase?
- Hvordan oplever barnet den symbiotiske fase og hvor gammelt ter barnet?
- Hvad er følelsesmæssig smitte?
- Hvilken teoretiker har et begreb, som hedder ”det narrative selv”?
- Hvad hedder teoretikeren, som har fokus på tilknytning?
- Hvad forstår man ved begrebet ”selektiv tilknytning”?
- Beskriv hvad barnet oplever i gentilnærmelsesfasen!
- Hvad er en spædbarnsdepression og hvad skyldes det?
- Hvad viser Harlows forsøg med aberne? Skriv konklusionen ned.
- Hvilke 4 former for omsorgssvigt findes der?
- Nævn 2 reaktioner på omsorgssvigt!
- Hvad betyder begrebet ”resiliens”?
- Hvad er en mønsterbryder?
Uddrag
Erik H. Erikson. Ifølge Erikson er kaldes barnets første fase fundamental tillid kontra mistillid, og finder sted fra barnet er 0 til 1,5 år gammelt.
I denne fase skal barnet løse konflikten mellem fundamental tillid og fundamental mistillid til omgivelserne. Den positive udvikling består i, at barnet oplever at verden er et trygt sted at være, og at omsorgspersonerne er til at stole på.
---
Margaret Mahler beskriver perioden fra 1 til 5 måneder som den normale symbiotiske fase. I denne fase mener Mahler ikke at barnet er i stand til at adskille sig fra moderens omsorg og pleje.
Barnet skelner på dette tidspunkt ikke mellem det indre og ydre, og mellem sig selv og andre. Barnet opfører sig og fungerer, som om de og moderen udgør en sammensmeltet enhed, hvilket er det, Mahler betegner som en symbiose.
Især oplevelser af at blive holdt om, at blive ammet og øjenkontakten med omsorgspersonen er med til at fremme den symbiotiske oplevelse.