‘Alt det de unge ikke forstår’ | Essay | 10 i karakter

Indledning
Den teknologiske udvikling har fuldt generationen Z siden barnsben, generationen er født og opvokset med teknologiens udvikling på godt og ondt.

Teknologien har haft stor indflydelse på dannelsen af unge i nutidens samfund og deres syn på fremtiden. Kronikken

”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”, er skrevet af Katrine Wiedemanns og publiceret i Information den 21. november 2019.

Kronikøren har valgt at sætte fokus på det samfundsaktuelle problem ”uddannelse”. Hun tager udgangspunkt i sine egne refleksioner om, hvorvidt unge reelt burde tage en uddannelse i dagens samfund, og har dertil givet et nyt indspark i diskussionen.

Kronikkens rubrik skaber i sig selv en opmærksomhed og interesse ved modtageren, da den stiller et retorisk, nutidsrelevant spørgsmål om, hvorfor de unge skulle tage en uddannelse.

Uddrag
Kronikkens indhold omhandler de unge og fremtiden, emner der er samfundsrelevante og dermed tiltaler størstedelen af befolkningen.

Mediet ”Information” er en gratisavis, der rammer en bred målgruppe og dermed et godt sted at indsparke et bidrag til samfundsdebatten omkring uddannelse.

”Informations” typiske læsere, ifølge dem selv, er højtuddannede og samfundsengagerede, der bidrager med indsigt og holdninger til avisen og samfundsdebatten.

De omtaler derudover deres skrivestil som engageret, med dyb indsigt i politik og grøn omstilling. Kronikken henvender sig til det grønne segment i Minerva-modellen

et segment med stereotyper der læser ”Information”, er højtuddannede og samfundsorienteret. Wiedemann ønsker

at få budskabet om hendes frygt for fremtidens unge ud til samfundets borger og håber, at nogen kan få de unge til igen at tro på værdien af uddannelse .

Hun debatterer imod de unges indbildske tro om, at vejen til succes er gennem de sociale medier, men gendriver sideløbende at de har ret, at internettet er vejen til rigdom .

Wiedemanns argumenter er opbygget af samfundets normalitet om at få en uddannelse der kan forsørge et god liv, en gammeldags tankegang der bygger på overjegets idealer og normer.

Men de unge søger ikke en uddannelse der udelukkende giver dem økonomisk succes, men en der danner dem som menneske , en tankegang der bygger på jegets identifikation med personligheden og fornuften.

Kronikørens frygt danner grundlag for påstanden om, at den teknologiske udvikling har ændret samfundssynet på uddannelsessystemet.

Hvilket har resulteret i en debat om, hvorvidt unge reelt bør tage en uddannelse i nutidens højteknologiske samfund.

Påstanden underbygges af belæg som, internettet er i dag vejen til rigdom , de lange uddannelser er outdated og de unge frygter ikke fattigdommen .

Påstanden underbygges også af underrubrikkens udsagn: ”lange uddannelser, slid og fordybelse er outdatede dyder”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu