Analyse ”Det er ikke en bil, det er en følelse” | Den trykte reklame

Indledning
En stor, hurtig og fed bil er en af de største drømme for de fleste mænd, konkurrencen om hvem der har den hurtigste, største og fedeste er kommet for at blive, men som mænd bliver ældre kommer der, ifølge Joachim Boldsen, også andre kriterier når det kommer til valget af den perfekte bil. Mazda forsøger med reklamen ”Det er ikke en bil, det er en følelse” at overbevise modtageren om, at man sagtens både kan have en fed og praktisk bil.

Uddrag
På det konnotative niveau kan man sige, at Joachim Boldsen udsender en gestuel kode i form af de korslagte arme, han er en alvorlig men også selvsikker mand, han er altså en mand med prestige som man kan stole på. PlayStation controlleren, som ligger i kopholderen, har også en konnotativ betydning. PlayStation som er en spillekonsol målrettet til børn, kan symbolisere at selvom man er voksen kan man stadigvæk godt ”lege”, og på den måde formår Mazda, at give noget til den legesyge drengerøv og den omsorgsfulde familiefar.

Farverne i billedet er meget kolde farver, primært den grønne farve fra græsset og den blå fra den skyfrie himmel, de kolde farver har en meget beroligende effekt og får landskabet til at fremstå stort. Vi ser billedet i normalperspektiv, vi er i øjenhøjde med Joachim Boldsen hvilket har en god effekt på modtageren, da han er en meget kendt og succesfuld person.
Mazda gør brug af alle tre appelformer i reklamen, nemlig patos, etos og logos.

Patos appellerer via følelser, det gør Mazda ved at bruge mange værdiladede og stemningsbeskrivende ord, såsom ”Elsker, livet, passion og behageligt”.
Logos, som appellerer via logikken og fornuften, bliver brugt når Mazda går i dybden med sikkerheden i bilen, en hver fornuftig og logisk familiefar vil vide at sikkerhedshensyn er vigtigt, når det kommer til valg af den bil, man skal have sine børn siddende i.

Etos beskæftiger sig med afsenderens troværdighed, hvor Mazda i dette tilfælde låner Joachim Boldsen troværdighed og ekspertviden. Boldsen er kendt for at være lidt af en drengerøv, og har tit gjort sig bemærket for sine store dyre biler. Der er derfor tale om forventningsetos, da modtageren ved, at Boldsen udtaler sig om noget han har forstand på.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!