Afsætning A – Økologi

Indholdsfortegnelse
1) Redegør kort markedet for økologi i Danmark. Tag udgangspunkt i bilag 1.
2) Med udgangspunkt i dagligvarerbranchen, udvælg og analyser en-to væsentlige omverdensforhold, som har betydning for branchen.
3) Foretag en købadfærdsanalyse med fokus på køb af økologi.
4) Diskutér (kort) følgende udsagn:
4.1) ”De otte fødevaretrends er modsætninger”
4.2) ”Den store vækst i salget af økologi er udelukkende et resultat af de gode økonomiske konjunkturer i Danmark”

5) Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
5.1) Identificere en væsentlig udfordring for dagligvarebranchen på økologimarkedet i forhold til købsadfærd
5.2) Diskuter muligt løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Virksomhederne er nødt til at interessere sig for de miljømæssige konsekvenser af deres produktion, dette er noget forbrugerne i dag stiller meget høje krav til. Ud fra forbruger- og fødevaretrends i bilag 2, fremgår det tydeligt at 5 ud af de 8 trends indeholder noget om miljø.

Danskerne ønsker, at vide, hvad der er i maden og hvordan den er produceret.

Man vil som forbruger gerne have en forståelse af fødevarens rejse fra jord til bord. Forbrugerne har derfor også en stigende præference for dansk producerede varer, disse varer opfattes som mere troværdige.

Danskerne ønsker også i stigende grad, at maden skal være så ren og naturlig som muligt. ”Ægte mad” er blandt de adspurgte forbrugere, mad som er naturligt, næringsrigt og som opleves ”tæt på naturen”. Man ønsker derfor ikke at tomater, skal sprøjtes til med gødningsstoffer, for at kunne spises i vintertiden. Man vil have naturligt mad, uden alle mulige sprøjtestoffer.

Der bliver dermed sat fokus på miljøet også, man ønsker ikke at produktionen skal gå ud over miljøet. Dette er et positivt tegn fra de danske forbrugere, og noget virksomheden SKAL rette sig ind efter, for at henvende sig til deres målgruppe.

Danskerne bliver stadig mere opmærksom på forholdende for både dyr og natur er i orden, når deres mad produceres.

Det er en trend, der har været længe undervejs, og trenden kommer til at være gennemgående fremadrettet. Økologi har gennem de seneste år oplevet kraftig vækst, populariteten kan netop forklares ved, at økologisk produktion spiller positivt ind på en række forbrugsønsker.

Her indgår ønsket ”miljørigtigt”, som nævnt tidligere indebærer dette at maden bliver produceret uden sprøjtemidler som forurener f.eks. grundvandet.

Bæredygtighed er også en væsentlig faktor blandt forbrugerne, dette er blandt andet gældende i forhold til brugen af ressourcer, som anvendes til at producere en vare. 83 % svarer for nyligt, at de er blevet mere interesserede i at minimere husstandens madspild, madspild er en stor faktor indenfor miljø, og derfor et skridt i den rigtige retning for miljøet.

Danskerne er blevet mere bevidste om, at økologisk produktion af f.eks. kød forurener mere. Man har derfor for at formindske miljøforureningen, udviklet substituerende produkter.

Dette produkt kunne indenfor kødmarkedet være plantebasserede kød, dette er en trend, som på flere markeder er stigende. Flere og flere forbrugere har dage, hvor de begrænser eller helt fravælger kød til aftensmad, dette er meget godt for miljøet, da produktionen dermed ikke skal være så stor.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu