Indholdsfortegnelse
Fase 1 – Beskrivelse af relevante forhold for produktet på markedet
Fase 2 – Valg af segmenteringsvariable
- Sociodemografiske variable:
- Adfærdsvariable:
Fase 3 – Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
Uddrag
Markedsfølgere er mennesker, der er tilfredse med deres position på markedet, fordi det ikke er, hvad de vil, men efterligner for eksempel markedslederen og muligvis kan sælge det til en lavere pris, men det er nok nogle kunder der observer.
MarkedsfølgerePringles, First Price, Lays, Wasa kæmper, for at overhale kims og derfor angriber de andre virksomheder. Til sidst er der Markedsnicher, som forsøger at skaffe en lille andel af markedet, lokale områder eller bestemte gruppe af kunder.
Man omtaler ofte nichevirksomheder som mindre virksomheder med begrænsede ressourcer, hvorfor nichevirksomheder som en virksomhed skal fokusere på et eller flere områder.
Der skal sættes stor fokus på en meget snæver målgruppe eller et meget specielt produkt, for normalt har kun en meget snæver målgruppe brug for det.
Markedsnicher:
Doritos, Bugles, Tuc. De er tilfredse med deres egne lille andel, og ønsker at karakterisere en snæver målgruppe med specialiserede produkter eller tjenesteydelser.