Indholdsfortegnelse
Opgave 1:
Opgave 2:
Opgave 3:
Opgave 4:
Opgave 5:

Uddrag
Wish er en amerikansk mobil- og webtjeneste til e-handel. De har et bredt sortiment af varer alt fra sjove kaffekopper til smykker, elektronik og reservedele til biler - man forbinder det med billigt

”Kina skrammel”, dog er den amerikanske app-basered webshop vokset de seneste år, fra 2017 til 2018 er salget vokset med 9% - dette betyder at Wish i dag, er den 3. mest benyttede webshop i Danmark.

Virksomheden er en populær markedsplads hvor små producenter fra Kina kan sælge deres produkter til forbrugeren.

Wish har til formål at forbinde kunden med de mange producenter fra Kina, som er omkring 100.000 producenter, dette gøres gennem deres kendte app eller deres webshop.

Wish trækker deres kunder ved at gøre det til et slags spil, hvor der konstant er rabatter på varerne.

Grundet til det fungerer som et spil er, fordi rabatterne har et ur på, som hvis nedtællingen for hvornår rabatten udløber, derudover kan man dreje på et hjul en gang om dagen, for at vinde andre ”rabatter” på forskellige produkter - dette trækker mange forbruger, fordi det er tiltrækkende med så billige priser.

Når jeg skal kigge på, hvordan virksomheden differentierer sig i forhold til traditionelle webshops, tager jeg udgangspunkt i webshoppen ’Zalando’. I forhold til Zalando differentiere Wish sig på mange forskellige måder.

Zalando er en meget almenlig webshop, hvor kan købe produkter fra forskellige mærker, her differentiere Wish sig allerede, deres webshop minder mere om et spil og det meste af deres salg foregår over en app.

De har konstante store rabatter, hvor rabatterne har et ur på, som hvis nedtællingen for hvornår rabatten udløber, derudover kan man dreje på et hjul en gang om dagen, for at vinde andre ”rabatter” på forskellige produkter - dette trækker mange forbruger, fordi det er tiltrækkende med så billige priser.

Dette gør at de differentierer sig fra Zalando, da minder mindre om en webshop, og skaber interessen for produktet på en anden måde.

Derudover er produkter billigere end konkurrenten - som nævnt før, dette betyder også, at deres produkter ikke er et bestemt mærke, og hvis de reklamerer med et mærke, er det med stor sandsynlighed fake.

Dette er også en forskel fra Zalando, da de sælger ægte mærker både de dyrere og billigere mærker.

---

Jeg skal analysere købsadfærden for køb af produkter på Wish, og det vil jeg bruge S-O-R-modellen til, da det vil give en bedre forståelse af forbrugerens købsadfærd.

S-O-R-modellen er opdelt i 3 overemner, som er stimuli, organisme og respons. Her starter man med at kigge på stimuli, benytter Wish sig af deres marketing-mix (de 4-p’er), dog kan forbrugere også blive påvirket af andre stimuli til køb af produkterne.

Her bliver de især påvirket af omverdenen såsom massemedier (aviser, sociale medier, videoer osv.), fx har Wish fået en del dårlig omtale på sociale medier, hvor folk kommer ud med deres mening om webshoppen og produkterne.

Udover massemedier, ser man fx forbrugerrådet, som er en interesseorganisation, de går ind og påvirker forbrugeren ved at være kritiske omkring kvalitet af produkterne og mener ikke, at produkterne opfylder den europæiske lovgivning - hvilket skaber noget utroværdighed til webshoppen.