Indledning
Presseetik er de regler og normer, som journalister og medier skal efterleve, når de trykker deres billeder i aviserne. De fleste medier har deres egne regler for god presseskik, men fælles for alle medierne er at de skal følge reglerne i medieansvarsloven. I Danmark er det pressenævnet der afgør, om et medie har handlet i strid med god presseskik.

Men alle er forskellige og opfatter billeder forskelligt. Et foto der for nogen kan være en mindre bagatel, kan være yderst stødende for andre. Så med andre ord kan det være rigtig svært at finde ud af hvor grænserne går for hvilke billeder man som journalist kan bringe i medierne.

Uddrag
Lige præcis dette emne tog journalisten Lasse Jensen fat på i klummen i Information. I klummen diskuterer Jensen hvor grænserne går for pressefotos. Han argumenterer også hvorfor det er vigtigt at vi ikke censurerer pressefotos så meget at den virkelige verden bliver fuldstændigt filtreret fra.

Der er en hårfin grænse for hvornår et grænseoverskridende billede er smukt og livsbekræftende, til at det bliver sensationsjagteri uden nogen dybere mening. Han mener at det godt kan retfærdiggøres at trykke et grænseoverskridende billede hvis der er en symbolsk mening eller en smuk historie bag billedet.

Der skal ifølge Jensen altså være en mening bag før man kan tillade sig at dele billedet. Han kommer med et eksempel med to fotos fra den danske presse der begge har døde børn som motiv.

Det ene billede som blev bragt i politikken, viser en 5-årig død lille pige i sin seng omgivet af blomster og bamser, hvor hendes ene søster, der står ved hendes side, nysgerrigt løfter den dødes øjenlåg.

Det andet billede, der uden forældrenes tilladelse, blev bragt i Ekstra Bladet viser to forkullede børn der døde i en brand i Nakskov. Begge fotos viser døden, som jo er en del af virkeligheden som vi lever i og som journalisterne er sat i verden for at beskrive.