Stress – Det senmoderne samfund | Samfundsfag

Opgavebeskrivelse
Redegørelse: Vi vil starte med at redegøre for hvad stress er, og hvilke faktorer, der spiller ind.
Analyserende: Derefter vil vi analysere hvilke konsekvenser stress kan have ved identitetsdannelse.
Vurderende: Til sidst vil vi diskutere, hvordan stress kan forebygges.

Indledning
Stress er en moderne sygdom, som kan ses mere og mere i dagens Danmark. Stress kan ramme alle og enhver, og man kan blive ramt alle steder, såsom i skolen, på arbejdet eller hjemme i de trygge rammer. i bund og grund er stress nogle forandringer man som person kan mærke, og det kan både være fysisk og psykisk. Man kan blive belastet indefra af følelser og tanker, men man kan også blive ramt udefra, altså som skrevet tidligere, f.eks. på ens arbejde eller i skolen.

En kort og præcis forklaring er, at forandringerne skyldes stress-hormoner, som udløses, når vi befinder os i pressede situationer. Man kan have det i korte perioder, hvor man har brug for en lille pause, eller man kan have det i længere tid, hvor man desværre kan blive alvorligt syg både fysisk og psykisk - Det kommer vi ind på lidt senere.

Ved denne sygdom, kan man ikke vide præcist, hvem der bliver ramt. Det kan være folk, som har svært med at få økonomien og familien til at hænge sammen. Det kan derimod også være folk med en sund livsstil, tjener gode penge og har en tryg familie. De kan f.eks. være under et stort pres på deres arbejde, og kan derfor kommet til at knække helt sammen. Selvfølgelig kan man se en forskel på, hvor mange i de forskellige erhvervsgrupper der bliver ramt, men der er ikke 1 gruppe, der overhovedet ikke bliver ramt. Stress er derfor en meget uhyggelig og utilregnelig sygdom, som oftere og oftere ses i dagens Danmark.

Indholdsfortegnelse
Hvad stress er og hvilke faktorer spiller ind?
Hvilke konsekvenser kan stress have ved identitetsdannelse?
Hvordan kan stress forebygges?

Uddrag
Starter man med at se det ud fra den primære socialisering, er det her hvor der hele starter hjemme hos familien. Der bliver her dannet grundlag for individet som barn. Forældrene ligger nogle grundlæggende regler og krav, som man skal leve op til. Den sekundære socialisering er hvor børnene ud fra en række pædagogiske og samfundsgivne principper, systematisk inddrages til en given opførsel og adfærd.

I den sekundære socialisering, er der hvor man finder de fleste aktører. For alle de forskellige aktører i den sekundære socialisering, har hver især opstillet en rækker forventninger til individet om en bestemt adfærd, der stemmer overens med de sociale normer, der hersker i den givne sociale arena. Med de mange aktører, som individet stilles overfor, har de hver sine forventninger. F.eks. har man en nogle krav man skal leve op til fra sin primære socialisering, men derudover er der også store forventninger fra aktørerne i den sekundær socialisering, som både kommer fra skolen om at være en ansvarlig elev der laver sine lektier og afleveringer.

Der kommer også krav fra venner, fællesskabet og medierne, som man gerne ville leve op til. Fra den Tertiære socialisering er der forventning fra ens arbejdsgiver, om at men skal være en pligtopfyldende medarbejder, som skal bidrage til den arbejdsplads man er en del af.
Når man som individ kommer fra et miljø, der er meget ustabilt, kan det have store konsekvenser på ens identitet. For man kommer igennem mange forskellige normer, som er en modsætning til de nedskrevne regler. Det er de forventninger der stilles over for en. Med mange forskellige normer, er man presset til at være omstillingsparat og kunne tilpasse sig de forskellige arenaer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her