Ung i det senmoderne samfund

Indledning
I takt med samfundets senmoderne imprægnering, stiger mulighederne især for de unge, i form af uddannelsesveje. Nu kan man vælge, om man vil investere sin tid i forældrenes fodspor og erhverv, eller ej - din fremtid er altså ikke forudbestemt for dig, så du kan altså selv vælge, om du vil være tømre som far Birk, eller bagerjomfru som mor Anne - eller ingen af delene! Aldrig har individualiseringen været så højt vægtet. Nu har du tusinder af uddannelsesmuligheder, som vi nøje siden 8. Klasse, er blevet bedt om at evaluere og overveje, efterfulgt af de skarpe ord: ”Men vælger du forkert, er det din egen skyld!”, for samfundets behov skal man indrette sig efter, og samtidig gælder det især nu om ikke at falde uden for normen. Mange har delte meninger om hvorvidt uddannelsesvældet påvirker de unge godt eller dårligt.

Uddrag
Teoretikeren Anthony Giddens er positiv, hvad angår det nuværende samfund, og uddannelsesvældet det har medført. Han beskriver det blandt andet med begrebet refleksivitet. Med det mener han, at vi i det nuværende samfund tænker mere over vores eget liv og dets forløb end nogensinde før.

Dette sker blandt andet grundet bruddet på den sociale arv. Man kan sige, at siden det er blevet normen selv at vælge erhverv, efter bruddet på det traditionelle samfund, har man pludselig fået mere at tænke over som individ. Giddens mener, at denne udvikling fra det traditionelle samfund til det nuværende, senmoderne samfund, har medbragt en kulturel frisættelse af sind og traditioner. Han mener, at man som medlem af dette samfund i nuet, burde se sig taknemmelige for vældet af de mange nye muligheder, som det har bragt, og at det kun gavner den unge.

Teoretikeren Richard Sennett mener, at de mange uddannelsesmuligheder, som det senmoderne samfund har medbragt, har en negativ indflydelse på de unge. Han mener, at der skabes større og større frygt for, at blive ’ubrugelig’. Ifølge Sennet, er der især 3 ting, der sætter frygten i gang:

- Det globale arbejdskraftudbud (eksempel: hvordan østeuropæere tager ens job, da de er billigere i arbejdskraft).
- Den teknologiske udvikling (eksempel: maskiner overtager jobs - førhen blev der stationeret flere millioner af mennesker på skanser der i dag er blevet taget over af maskiner).
- Håndtering af alderdom (eksempel: de gamle fyres til fordel for den nye, lærenemme ungdom, der har mere styr på den moderne- og avanceredde teknologi som også bruges til mere og mere på arbejdsmarkedet).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu