Strategisk analyse af Carlsberg & Heineken

Indholdsfortegnelse
Ekstern analyse 2
Porter's five forces 2
Makroøkonomiske forhold 2
Carlsberg 4
Kommentarer til rentabilitetsanalysen Carlsberg 5
Interne og eksterne forholds påvirkning på udviklingen i indekstallene for kapitaltilpasningsevnen 6
Indekstallenes påvirkning på aktivernes omsætningshastighed 6
Interne og eksterne forholds påvirkning på udviklingen i indekstallene for indtjeningsevnen 7
Indekstallenes påvirkning på overskudsgraden 7
Likviditets- og soliditets analyse 8
Værdikæde 8
Generisk strategi 9
Ansoffs vækstmatrice 9
SWOT-analyse 9
Fremadrettet eksistensberettigelse 10
Heineken 12
Kommentarer til rentabilitetsanalysen af Heineken 12
Interne og eksterne forholds påvirkning på udviklingen i indekstallene for kapitaltilpasningsevnen 13
Indekstallenes påvirkning på aktivernes omsætningshastighed 14
Interne og eksterne forholds påvirkning på udviklingen i indekstallene for indtjeningsevnen 14
Indekstallenes påvirkning på overskudsgraden 14
Likviditets- og soliditets analyse 15
Værdikæde 16
Generisk strategi 16
Ansoffs vækstmatrice 16
SWOT-analyse 17
Fremadrettet eksistensberettigelse 18
Sammenligning af Carlsberg og Heineken 19

Uddrag
Stærke sider:

En af de ting Carlsberg fokuserer meget på i deres strategi er deres “ZERO water waste” og “ZERO carbon footprint” programmer.

Dette er programmer der omhandler virksomhedens bæredygtighed og hvordan de vil opnå og forbedre denne.

Yderligere er deres “ZERO irresponsible drinking” en af Carlsbergs stærke sider, idet de sætter et godt eksempel og forbedrer virksomhedens image, samtidig med de formår at tjene penge ved at udvide deres produktsortiment og ramme en ny og bred målgruppe.

Derudover har virksomheden gennem deres gode markedsføring formået at opnå en stor genkendelighed for b.la. J-Dag, Julebryg og Påskebryg, som i Danmark er blevet nærmest en mærkedag, alene af den grund at det er der Julebryggen bliver sat til salg i butikkerne.

Som sagt er denne genkendelighed opnået gennem deres markedsføring, og her er der altså tale om både de sædvanlige ølreklamer hvor Mads Mikkelsen optræder, men også især julebryg reklamerne som ses både i biografer, fjernsyn, radioer og mange andre steder.

Den uforglemmelige og originale jingle og animation gør at man ved første øjekast med det samme tænker på Carlsberg.

Svage sider:

I forhold til svage sider er likviditeten for Carlsberg ikke på et tilfredsstillende niveau og man må formode at virksomheden har svært ved eller simpelthen ikke kan betale deres forpligtelser som de forfalder til betaling.

Hvis likviditeten ikke forbedres, kan det blive kritisk for virksomheden.

Muligheder:

Det seneste årti har der været stigende fokus på sundhed og helbred, og heraf er alkoholvaner også et emne der er blevet taget op flere gange. Danmark er kendt som det land i verden hvor de unge drikker mest.

Det har åbnet for et helt nyt marked, der indeholder alkoholfri drikkevarer som smager og ligner de originale alkoholiske produkter, hvilket er et super attraktivt marked for Carlsberg hvor de allerede har introduceret få produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu