Stærke mænd, passive kvinder | DHO | 10 i Karakter

Indledning
Romantikken er en vigtig del af vores historie i dag. Romantikken var en kulturstrømning som varede fra 1800 til 1870.

Man fremhævede de smukke og idylliske ting ved Danmark, og man så på menneskene som værende en del af naturen; Man levede livet ud fra organismetanken.

Midt i kulturstrømningen i 1830, sker der en ændring som vender op og ned på manges tanker, som især satte sit eget præg på litteraturen.

Tanker angående syn på kærlighed, ægteskab og seksualitet satte et stort spørgsmålstegn rundt i samfundet. Strømningen kaldes romantismen, og varede fra 1830 til 1850. Romantismen belyste skyggesider, der ikke før var belyst.

Menneskekroppen og det forbudte kom til udtryk i litteraturen. Det var en tid hvor man satte spørgsmålstegn ved kærlighed og betydningen af begrebet.

Der skete store ændringer, også ændringer vedrørende seksualitet og specielt kvinders ret til seksuelle drifter og lyster. Alt dette var med til at ændre samfundet.

Indholdsfortegnelse
Indledning s. 3

Stærke mænd, passive kvinder……………………….s. 3

Attraktiv på papiret…………………………..……s. 5
Det uberørte liv………………….………………………..s. 5
Fokus på kærligheden………………………………s. 6

Et samfund i udvikling………………………..s. 8

Konklusion…………………………………………….s. 9

Litteraturliste………………………………………s. 10

Uddrag
I 1800-tallet i Danmark, blev der i stor grad lagt vægt på opdragelsen i hjemmet. God opdragelse, havde en vigtig betydning

og var med til at danne grundlaget for ens adfærdsmønstre senere i deres voksenliv i samfundet. Desto bedre opførsel børnene havde, desto bedre socialt lag tilhørte de.

Både drenge og piger lærte at besinde deres fornuft til perfektion. Man måtte hverken prutte, bøvse eller gabe. Man skulle sidde med ret ryg, og benene måtte ikke være spredt.

Der hvor opdragelsen mellem drenge og piger skilte sig fra hinanden, kom til syne i tankegangen og forholdet til seksuel drift. Pigerne skulle helst bevare deres mødom ind til ægteskabet.

Man gik som udgangspunkt ud fra, at kvinder var inaktive og neutrale når det gjaldt former for seksuelle lyster. Man gik derudover også ud fra, at to piger ikke kunne blive tiltrukket af hinanden.

3 Kvinderne skulle dannes til at være gode mødre foruden at nævne, at de derover skulle være hustruen i hjemmet og sørge for stand. Det indebar rengøring, madlavning samt børnepasning.

Kvinderne skulle også sørge for den kærlige og harmoniske atmosfære i hjemmet for både mand og børn. De skulle være kernen af det følelsesmæssige i hjemmet.

Drengene var omvendt pigerne mere vilde og impulsive. De havde derudover også en mere udadvendt arbejdsform.4 Drengene skulle lære, at omgås med andre mennesker, og ikke mindst agere som fædre uafhængig af deres kone.

De skulle enten tage en uddannelse, eller være parate til at overtage familiens gård. Drengene kom ofte i skole, og det indebar både Borgerskabet og Gårdfamilierne efter den nye skolelov i 1814.

5 Drengene skulle også lære at beherske deres seksuelle lyster, men de skulle modsat pigerne afprøve dem, så man derved kunne blive en rigtig mand inden bryllupsnatten.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu