Indledning
Jeg har valgt virksomheden Bolia, til at analysere et nyt potentielt marked. Jeg finder det relevant og spændene at skulle analysere et marked for Bolia da de er en hastigt voksende møbelkæde.

Det interesse mig også at få lidt baggrundsviden omkring Bolia som virksomhed, da de har et rimeligt unikt og eksperimenterende udstillinger i deres butikker, de har et koncept hvor de altid er i ”Beta” hvilket betyder at de aldrig er færdigudviklet og hele tiden eksperimentere med deres udstillinger.

Italiens marked og politiske forhold, har også været under en udvikling efter parlamentsvalget i 2018, hvilket derfor giver en god grund til at skulle undersøge hvordan markedet ville kunne være for Bolia nu?

Forud for pestel analysen har jeg valgt at lave en kort analyse af Bolia’s eksportmotiver og eksportberedskab for at få lidt baggrundsviden omkring Bolia og deres formål med at finde et nyt marked at eksportere til.

Indholdsfortegnelse
Metode afsnit..........................................................................3
AFGRÆNSNING ....................................................................... 3
Problemstilling ........................................................................ 3
Indledning .............................................................................. 4
Bolia virksomhedskarakteristik .................................................. 5
Eksport motiver ......................................................................6
EKSPORT BEREDSKAB..............................................................7
Produkt ............................................................................7
Produktion ........................................................................7
Personale - herunder ledelsen..............................................7
Penge - økonomien ............................................................8
PESTEL ANALYSE.....................................................................9
Politiske forhold.................................................................9
Økonomiske forhold ......................................................... 10
Sociale og kulturelle forhold .............................................. 10
Teknologiske forhold ........................................................ 11
Miljømæssige forhold........................................................ 11
Lovmæssige forhold ......................................................... 11
FORDELE OG ULEMPER........................................................... 11
Fordele ........................................................................... 11
Ulemper ......................................................................... 12
KONKLUSION........................................................................ 13

Uddrag
Jeg har valgt virksomheden Bolia, som jeg gerne vil analysere. Virksomheden Bolia sælger produkter som går inde under Kompleks købsadfærd. Kompleks købsadfærd er når forbrugeren bruger meget tid på at overveje og undersøge hvilke produkter de skal købe og da Bolia sælger relativt dyre boligprodukter er det klassificeret som kompleks købsadfærd.

Bolia er et aktieselskab etableret i år 2000. I år 2000 købte Lars Larsen aktiemajoriteten i Bolia.

Bolia befinder sig i møbelbranchen og har mere end 600 medarbejder fordelt udover alle deres i butikker i Danmark og udlandet. Bolia’s ide er at skabe og sælge designermøbler til rimelige priser.

Deres vision er at kunne give deres kunder og forbruger en individuel handel i deres butikker fordelt over hele verden eller over deres internationale webshop.

Bolia’s målgruppe er primært 20 til 60-årige som gerne vil have højkvalitets og moderne designermøbler til rimelige priser. Det er primært højindkomstgruppen Bolia henvender sig til. I regnskabets år 2017/2018, havde Bolia et positivt resultat på bundlinjen med 23 millioner i overskud.

Bolia’s økonomi har set bedre tider, da de har haft en nedgang på lidt over 50% i deres års resultat fra regnskabsåret 2016/2017 til 2017/2018.

Bolia har lige nu butikker og onlineshop i 44 lande fordelt over hele verden1. Bolia er hastigt voksende og har planer om at udvide til mange flere lande verden over. En af grundene til Bolia’s store succes er deres konstante forbedring af teknologi og kundeoplevelser. ”Vi er altid i beta” er Bolia’s direktør, Lars Lyse Hansen, kendt for at sige.