Indledning
For at gøre det muligt at fastlægge en pris, skal vi have styr på vores målgruppe. Da vi laver en spillekonsol, så er vores målgruppe alle dem, som kan lide at game, altså gamere.
Da det går hen og bliver meget bredt, så skal vi prøve at gøre det nemmere for os selv ved, at snævre vores målgruppe ind.
Indholdsfortegnelse
Definition af målgruppen
Prisfastsættelse
- Priselasticitet
- Prisfastsættelsesmetoder
- Prisdifferentiering
- Prisfastsættelse for nye produkter
Uddrag
Vi vurderer at den optimale måde at prisfastsætte vores konsol er ved brug af markedsbaseret prisfastsættelse. Her sætter vi altså en pris med udgangspunkt i vores målgruppe og vores konkurrenters pris.
Grundlaget for at udnytte denne metode er, at vi har fokus på vores målgruppes ønsker. Ved at have fokus på vores målgruppes ønsker kan vi gå ind og ramme en pris, som de har mulighed for at forholde sig til.
Vi lader os påvirke af vores konkurrenters pris, da vi på den måde kan finde en pris, som passer til markedsbaseret prisfastsættelse. Derfor vil det altså ikke være relevant for os at kigge på omkostningsbaseret prisfastsættelse.
Vi har nu muligheden for at implementere en psykologisk pris, da vi har valgt markedsbaseret prisfastsættelse.
Det kan vi se vores konkurrenter udnytter, derfor ville det altså være værd for os at tage det i mente, når vi skal sætte en specifik pris. Undersøgelser viser nemlig, at den psykologiske pris er effektiv.