Skrubtudsen | Analyse og fortolkning | HC. Andersen

Indledning
H.C. Andersen skrev eventuret ”Skrubtudsen” i 1866. Han formår at skabe tydelig sammenhæng mellem fiktion og hverdag.

Eventyret formår at forblive uafhængig i årtiet og vil for altid være relevant for alle aldersgrupper. Dette eventyr formår at skildre en række budskaber, som for os alle kan være relevante.

Uddrag
Vi ser gennem hele eventyret en kronologisk opbygning, som er delt op i 2 dele. Den første del ser vi allerede i starten af eventyret, hvor fortælleren starter med at give os en præsentation af tekstens miljø og personer.

Dette ses blandt andet i eksemplet her: ”Brønden var dyb, derfor var Snoren lang; Vinden gik trangt om, naar man skulde have Spanden med Vand over Brøndkanten.”

Her befinder vi os i en brønd, hvor den bliver har en lang snor ned til vandet, som altså betyder, at der langt op til friheden, hvor der efterfølgende bliver fortalt lidt om familien.

”Der boede en Familie af skrubtudseslægten, den var indvandret, den var egenlig kommen der hovedkulds ned ved gamle Skrubtudsemo'er, som levede endnu; de grønne Frøer, som langt tidligere vare hjemme her og svømmede i Vandet, erkjendte Fætterskabet og kaldte dem "Brøndgjesterne”

Her får vi et bedre indblik i miljøet i brønden, hvor der bliver fortalt at der er en familie med skrubtudser, som befinder sig med grønne frøer.

Den anden del af eventyret er hvor Skrubtudsen tilfældigvis befinder sig i vandspanden og bliver trukket op, så den kan komme ud og opleve verden som den altid har drømt om.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu