Royal Unibrew | Erhvervsvøkonomi | 12 i karakter

Indledning
Royal Unibrew er Danmarks næststørste bryggerivirksomhed. De ejer de danske bryggeri som Albani, Faxe, Maribo bryghus og Ceres og nogle få bryggerier i Letland, Litauen og Polen.

Virksomheden blev grundlagt i 1989 og har 2.400 ansatte. Virksomheden er et aktieselskab. Virksomheden er børsnoteret og deres hovedkvarter ligger i Faxe.

Der er en virksomhed som har et fast greb i hovedmarkederne i lande som Frankrig, Tyskland, Italien, Finland, Danmark og de baltiske lande og har en eksport til mere end 65 lande internationalt.

Vores problemstilling er at vi skal analysere virksomheden Royal Unibrew A/S, med fokus på den økonomiske del.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Metodeafsnit 4
Analyse 6
Royal Unibrew AS 6
Thisted Bryggeri 7
Vestfyn bryggeri 8
Harboe Bryggeri 9
Fremtidige tendenser 10
Vurdering 12
Konklusion 12
Litteraturliste 13

Uddrag
Disse metoder bruges for at få et overblik over en virksomhed, men man kan endda gå dybere i en virksomhed ved at bruge indekstal.

Ved brug af indekstal får man et akkurat synspunkt af en virksomhed, ved at fx kigge på hvorfor den givende opsætningshastighed er som den ser ud.

Ved hjælp af denne formel kan man se om det går godt eller skidt for en virksomhed. Man kan bruge de kvalitative metoder, når man ved en sammenhæng skal veje eller måle ting, som er svært at komme frem til fx opførsel, følelser og adfærd og er derved objektiv.

Der kan bruges interviews og deltagerobservationer. Der kan findes detaljerede svar ved hjælp af kvalitative metoder og man kan komme i dybden med dem.

Der kan også findes andre måder at finde informationer på, som fx kvantitative metoder, som giver tal ved hjælp af spørgeskemaer som, resulterer i en slutning med statistikker fra de given tal.

---

Som man kan se på billedet, er nettoomsætningen steget med 27% fra 2014-2019, hvor den højeste stigning skete fra år 2017-2018.

Produktionsomkostningerne er steget med 24% fra 2014-2019, hvor den største stigning er sket fra år 2017-2018.

Salgs- og distributionsomkostninger er steget med 14% fra 2014-2019, hvor den største stigning er sket fra år 2017-2018 med en stigning på 11%.

Til sidst er det administrationsomkostninger som er steget med 4% fra 2014-2019, hvor deres højeste stigning er sket fra år 2017-2018.

Som man kan se, har omkostningerne haft den største stigning fra år 2017-2018, hvilket betyder at de har valgt at bruge flere penge på omkostninger i håb om at tjene flere penge.

Ved at forhøje produktionsomkostningerne, producerer de flere varer, hvilket betyder at de sælger mere og tjener flere penge.

Salgs- og distributionsomkostninger har de valgt at forhøje far år 2018-2019 med 5%, Det betyder at de har lagt mere vægt på at markedsføre deres produkt samt at forbedre deres distributionskanaler.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu