Opgavebeskrivelse
Opgave 1:Find attention, interest, desire og action i Bertolli reklamen. Argumenter for, hvorfor du mener sådan.
1. Autoritetskneb:
a. Ekspertkneb:
2. Almindeligt idolkneb:
a. Iscenesat idolkneb:
3. Udbredelseskneb:
4. Sandhedspostulat:
a. Objektivt sandhedspostulat:
b. Subjektivt sandhedspostulat:
Opgave 2:Se reklamen på Youtube og bestem hvilke argumentationskneb, der bliver brugt – argumenter for dine holdninger – gør det samme med reklamen nedenfor.
Opgave 3:
Behov
Hvad har Maslows behovspyramide med reklamer at gøre???
Målgruppe
Reklamemål
Opgave 4: Lav en målgruppeanalyse af de to reklamer nedenfor og vurder, om du tror reklame-målene opnås – begrund dit svar.
De forskellige farvers betydning
- Farver
Fakta: Farvernes betydning
Forskellige kulturer, forskellige farver
Opgave 5: Forestil dig du skal lave følgende reklamer og løs derudfra opgaverne. Du skal begrunde dine valg af farver udfra ovenstående teori
Sex i reklamerne
Billedsproget
Komposition
- Beskæring:
- Det gyldne snit:
Opgave 6:Lav en analyse af nedenstående reklamers komposition, brug den ovenstående teori om billedsproget.
MODEL TIL EN REKLAMEANALYSE
1) OVERBLIK:
2) TEKST:
3) BILLEDE:
4) BUDSKAB OG MÅLGRUPPE:
5) VURDERING:
Uddrag
Man ser også det omvendte, altså lyse bogstaver på mørk baggrund. Men det sidste er vanskeligt at læse og bør kun bruges til korte tekster og til præsentationer, der vises med projektor på en skærm.
Den slags sider har desuden den ulempe, at de nærmest tømmer blækpatronen, når man skriver dem ud!
Hvis du absolut vil bruge stærkere farver, så hold dig meget langt væk fra komplementærfarver som rød-grøn og blå-orange.
Gule bogstaver på blå baggrund er nærmest ulæselige, og det er om muligt endnu værre med grønne bogstaver på rød baggrund.