Re-sport I/S | SO

Opgavebeskrivelse
Hvad gør vi af alt vores sportstøj/-udstyr

Problemformulering
Karaktiser kort virksomheden Re-Sport I/S. Redegør herfefter for begreberne forrretningsmodeller og bæredygtighed.

Udarbejde en strategisk analyse for virksomheden Re-sport, hvor der især ses på deres konkurrencesituation, konsumenteres købsadfærd og omverdensforhold. Med henblik på at analysere Re-sports forretningsmodel.

Vurder Re-sports fremtidige strategiske muligheder for vækste og bæredygtighed.

Indledning
I forhold til min problemformuleringer har jeg valgt kun at sætte fokus på det danske marked og kun forholde mig til det. Begrænsningerne i opgaven har jeg valgt at kun at forholde mig til virksomheder i Danmark. Det danske marked indenfor sportskæde er spændende og hårdt og det har været interessant at tage Re-sport vinkel på det som nystartet virksomhed.

Indholdsfortegnelse
Opgaveformulering 2
Resume 3
Indledning 5
Metodeafsnit 5
Redegørelse 5
Re-sport I/S 5
Forretningsmodeller 6
Bæredygtighed 7
Analyse 8
Ekstern analyse 8
Omverdensmodellen 8
Konkurrenceforhold 9
Præferencer og konkurrenceform 9
Konkurrencetragtmodellen 9
Købsadfærd 10
Re-sport Forretningsmodel 11
Vurdering 11
Ansoffs vækstmatrice 11
Konklusion 12
Litteraturliste 13
Bilag 15

Uddrag
I forhold til præferencer på markedet ser det lidt forskelligt ud i forhold til hvem man ser som Re- sports konkurrenter. Ser man på konkurrenter som Trendsales og diverse Facebook grupper er præferencen lav og derfor på det homogene marked, da man kigger efter hvor man kan få et godt brugt produkt til billige penge.

Fx venter man ikke med at købe en tennisketsjer på Re-sport til der kommer en til salg, man kigger derfor efter et andet alternativ som kunne være en Facebook gruppe. Det homogene marked har altså svage præferencer og en lav loyalitet.

Ser man på konkurrenter som Sport 24, Intersport og Sportsmaster her bevæger man sig lidt mere over i heterogene marked, da der er lidt stærkere præference. Det kan skyldes at der på det heterogene marked er lidt mere loyalitet end på homogene marked. De er dog ikke helt over i det heterogene marked, da det er standard produkter de sælger.

Hvis de samme sko er udbudt i alle 3 virksomheder, kan der være der er nogle præferencer der gør at man vælger den ene butik frem for den anden. Her hjælper de fysiske butikker med at skabe præferencer ved fx en god service.

Men da det er standard produkter de sælger betyder det også loyaliteten ikke er i top så hvis den ene butik sælger skoen billigere end de andre vil man fortrække den.

Ser man på konkurrenceformen på marked er det mellem differentieret oligopol og monopolitisk konkurrence. Differentieret oligopol da marked er styret af nogle store udbydere som Sport 24, Intersport og Sportsmaster. Monopolitisk konkurrence hvis man ser på konkurrenter som Trendsales og Facebook grupper.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu