RAINS ApS | Afsætnings Opgave

Indledning
Virksomheden RAINS blev grundlagt i 2012 af Daniel Brix Hesselager som også var den administrerende direktør frem til 2017. RAINS er et anpartsselskab, som primært sælger regntøj, udover regntøj bliver der også solgt tasker og andre små accessoires. 80% af omsætningen kommer fra eksportmarkederne, hvor resten kommer fra Danmark.

Virksomheden har hovedsæde i Aarhus, de har et salgskontor og showroom i København. De har også salgskontorer i New York og Shanghai. De har derudover konceptbutikker i Aarhus, Aalborg, Paris, Melbourne og Antwerpen. RAINS har 26 ansatte. De er i tøjbranchen, hvor deres konkurrenter er andre butikker der sælger tøj.

Virksomheden er både på B2C og B2C markedet, hvor de sælger direkte til forbrugerne, og de sælger produkter til mellemhandlere som er virksomheder. I dag eksporterer RAINS til 24 lande i verden, og har omkring 4600 forhandlere, hvoraf 49 af dem er i Danmark. RAINS har også 109 In-shop butikker. Regnskabet var sidste år på 19,9 millioner efter skat. Året før var det 13,6 millioner.

Indholdsfortegnelse
Metode:
Opgave 1

Opgave 2
Metode:
Analyse:
Vurdering:

Opgave 3
Metode:
Analyse:
Vurdering:

Opgave 4
Metode:
Analyse:
Vurdering:

Uddrag
Her vil jeg analysere RAINS internationalisering for at kunne vurdere deres eksportberedskab der har effekt på deres indtrængningsstrategier. I analysen vil jeg diskutere de anvendte distributi-onsformer. I vurderingen vil jeg vurdere hvilke distributionsformer RAINS skal anvende i fremti-den.

Analyse:
Det vil være proaktivt for RAINS at eksportere, fordi de allerede eksportere til 24 lande og de ek-sportere for at øge indtjeningen og få stordriftsfordele. De bliver ikke tvunget til at eksportere og derfor er det proaktivt.

De har de økonomiske midler til at kunne eksportere og det ses blandt andet på deres store resul-tat. Virksomheden har eksporteret til mange lande både inde og udenfor Europa og det betyder at de har en god kulturforståelse. Virksomheden har ansat en ny administrerende direktør, Jan Stig Andersen, som har internationale erfaringer som giver en god ledelseserfaring. Produktet kan bruges i de fleste lande da det regner overalt bortset fra landene i Afrika og Mellemøsten da det ikke regner lige så ofte som det gør i Europa.

De indtrængningsstrategier der bliver anvendt er eksportagent, datterselskaber og egen sælgere. En eksportagent er en indirekte form for distribution og sørger for at afsætte produktet på produ-centens regning og risiko. Fordelen for RAINS er at det er den billigste form for eksport, og det kræver ingen eksporterfaring. Da eksportagenten allerede har erfaring på markedet. Der er også mindre risiko end ved direkte eksport. Man sparer penge da man ikke behøver sin egen salgs- og marketingsafdeling.

De ulemper der er ved en eksportagent er at man ikke opnår kendskab til de markeder eksportagenten opererer i så de sidder fast. De har ikke selv magt over salg og hvordan produktet skal markedsføreres. Ved at anvende datterselskaber og egne sælgere er at det direkte eksportformer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her