Pressefotografiets rolle og pressefotografens ansvar | Analyse

Indledning
Dét med at være en pressefotograf i den globale verden i dag, er skam ikke et job for alle og enhver.

Jeg har gjort nogle overvejelser, om hvorvidt personer som mig ville kunne holde til sådan et arbejde, og jeg er da sikker på at svaret er et nej.

Ingen tvivl i, at det er et udfordrende arbejde hvor man bliver sat på følelsesmæssige prøver konstant.

Er i hvert fald helt sikker på at det er de færreste som ville kunne besøge en overbombet by nede i Gaza og stadigvæk holde hovedet koldt.

Jeg tager hatten af for pressefotograferne og deres måde de iscenesætter deres billeder hvis de har den rette presseetik.

Uddrag
I videoindslaget ”en farlig rejse” møder vi journalisten Jacob Ehrbahn som er på en redningsaktion ud for Libyens kyst tilbage i 2017.

Folk ligger rundt omkring i vandet og er i stor fare. Videoen belyser dilemmaet om hvorvidt hans skal tage billeder af folk som er ved at drukne eller om han skal hjælpe folk i nød.

Men sådan er det jo at være pressefotograf, det er sådanne problemer man bliver stillet overfor. Jacob Ehrbahn påtager sig en rolle, som den der går med ansvaret.

Han vandt prisen for ”Årets lange indslag 2017” som er journalistforbundets pris. Jacobs rejse kan ikke ligefrem beskrives som værende specielt fredelig eller uden nogen form for utryghed

men derimod kan den beskrives som værende direkte farlig. Det blev til en rejse fyldt med etik, medmenneskelighed og ikke mindst moral

da Jacob blev stillet overfor en masse valg om enten at redde folk der var i nød eller tage billeder som ville hive ham op i journalistik-verdenen.

På hans rejse er der ingen som helst filter eller redigering i, og man er slet ikke i tvivl om hvad der står på spil når de befinder sig i en motorbåd i ”det store ingenting” med horisonten.

Han siger blandt andet i indslaget at ”det er totalt overrumplende, som man ikke fatter før man ser, lugter og hører det, så det meget anderledes” .

Han giver indtrykket af at det er en forfærdelig oplevelse hvor man som pressefotograf er tvunget til at holde hovedet koldt i sådanne situationer.

Dilemaet om hvorvidt han skal redde menneskeliv eller tage billeder splitter Jacob Ehrbahn, fordi han igennem 27 år har været vant til at fotografere i svære situationer

men når det menneskelige i ham taler, er det bare noget andet der tager overhånd. Jeg kan ikke rigtig sige jeg er enig i hans udtagelse om hvorvidt det er et dilemma

da jeg aldrig nogensinde ville vælge at tage et billede frem for at redde et menneskeliv - hvordan kan et billede være vigtigere end et liv?

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu