Optikerbranchen i Danmark | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Karakterisering af danske optikerbranche
Analyse af konkurrencen i den danske optikerbranche
konkurrenceforhold
Porter's five forces
Truslen fra Leverandører
Truslen fra købere
Truslen fra nye udbydere
Truslen blandt udbydere af substituerende produkter
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
Diskussion af følgende udsagn
Louis Nielsen fører en konkurrenceorienteret prisfastsættelsesstrategi.
Mange af virksomhederne i optikerbranchen bruger konkurrencestrategien differentiering.
Louis Nielsen vækster primært gennem produktudvikling.
Udfordring hos Louis Nielsen

Uddrag
Der er hård konkurrence i den danske optikerbranche, dog er den vokset de seneste 10-15 år, hvilket har taget hårdt på de selvstændige optikere. branchen har et stort fokus på prisparameteren da kampagnekulturen har et meget stort fokus på prisen, det startede allerede 1994, da Louis Nielsen blev ekskluderet fra Danmarks Optikerforening, fordi de ikke ønskede at opfylde deres prispolitik.

Det har ledt til at Branchen I dag er også meget præget af få store udbydere som Louis Nielsen, Synoptik og Profil optik. De store kæder er dem som har vokset på de små selvstændige optikeres bekostning og bare de tre kæder havde i 2017 en sammenlagt markedsandel på 70 procent og har samlet 304 butikker i Danmark.

Især Louis Nielsen og Synoptik er kendt hos danskerne, Louis Nielsen har en uhjulpet kendskabsgrad på 63 procent mens Synoptik har en på 69 procent. Det ses også i Optiker branchens top of mind, hvor både Louis Nielsen og Synoptik ligger totalt på 29 procent.

Synoptik fik også i 2018 rekordregnskab på trods af de ikke har åbnet nye butikker de seneste 5 år, Synoptik udtaler selv at udviklingen har skyldes en positiv udvikling i branchen. Synoptik vil også gerne tilpasse sig de unges kundegruppers købsmønster, de arbejder på at formidle brillesalget digitalt, noget man for bare to år siden ikke så som muligt:

Louis Nielsen planlægger dog ikke at skabe vækst på samme måde som Synoptik, Louis Nielsen vil i 2020 øge markedsandelen til 50 procent, det planlægger de at gøre med et markant øget fokus på deres sundhedsprofil, via et øjenlægenetværk som de har tænkt sig at implementere. de ønsker ikke at gå på kompromis med deres høje serviceniveau, de mener at den tillid kunden vil stifte til sin optiker hos Louis Nielsen, er helt speciel og klart afgørende for den forventede stigning i markedsandelen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu