Indledning
i nutidens hverdag kommer der mere og mere fokus på bæredygtighed, det er vigtigt fordi det handler om at sikre fremtiden for de kommende generationer.

det handler om at tage beslutninger som ikke har konsekvenser for vores miljø. dette kan også være et salgspunkt for nogle virksomheder. i denne sammenhæng vil jeg kigge på hvordan Nemlig.com er bæredygtige og hvilke tiltag de har brugt.

Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse
Resume
Indholdsfortegnelse
Indledning og opgaveformulering
Metode
Redegørelse
Analyse
Analyse af klima og miljø.
Sociale forhold.
Porters 5 forces.
Diskussion/vurdering
Konklusion
Litteraturliste
Bilag
noter til fremlæggelse.

Uddrag
Redegørelse
CSR eller virksomhedernes sociale ansvar er en betegnelse for virksomhedernes sociale ansvar.

Det betyder, at virksomheden frivilligt forfølger sociale og miljømæssige hensyn. Relateret til deres forretningsaktiviteter.

Disse aktiviteter er ikke underlagt lovkrav, bortset fra større virksomheder, der skal indberette deres CSR-aktiviteter.

Virksomheden har mange grunde til at indføre samfundsansvar i sin drift. Brug af en CSR-virksomhed kan nå et nyt niveau af attraktivitet.

Det skyldes, at folk bliver mere og mere opmærksomme på miljøet og samfundet, vedligeholder og skaber en god reklameeffekt.

Dette kan hjælpe virksomheden med at tiltrække nye investorer, partnere og faglærte. Andre årsager til, at virksomheder er bekymrede for CSR, kan være virksomhedens størrelse.

Det er nemlig de store virksomheder, der får mest overskud i forhold til CSR, men det er samtidig også dem, der lider mest under manglende CSR-aktiviteter

der kan være skyld i dårlig annoncering. som også er den tredobbelte-bundlinje på grund af de tre grundlag som er Sociale forhold, miljø og Økonomi. når man finder en balance i disse de tre ting bliver det bæredygtigt.

Nemlig.com A/S er en danskejet detailvirksomhed, som er etableret i år 2010 af Stefan Plenge.

Siden 2014 har virksomheden været ejet af både Stefan Plenge samt bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen efter store investeringer fra hans side af.1

Virksomheden har beliggenhed i Brøndbyvester og har ca. 354 ansatte. Ideen bag Nemlig.com A/S er et Online Supermarked, som leverer deres produkter direkte til kunderne.

Derfor har Nemlig.com A/S ingen fysiske butikker rundt om i landet. Virksomheden er kun på B2C markedet i Danmark, der også betegnes som konsumentmarkedet

da kunderne køber hos dem med det formål at få dækket deres personlige behov eller pain. Virksomhedens målgruppe henvender sig til folk, som har en travl hverdag og som samtidig søger et sundere alternativ.2

Virksomheden har et stort sortiment indenfor en lang række dagligvarer lige fra lavprisvarer til mærkevarer samt mere end 1.500 økologiske varer . Udover de ”almindelige” dagligvarer

så har virksomheden også et stort udvalg fra flere af Danmarks bedste specialbutikker som for eksempel Lagkagehuset og Slagter Lund.

Som et nyere produkt har Nemlig.com A/S kastet sig over måltidskasse markedet. Her tilbyder virksomheden et koncept, hvor der bliver pakket en måltidskasse med varer efter kundens behov.

Stifter og adm. Direktør, Stefan Plenge kalder det en fleksibel løsning, da kunderne kan justere eller afmelde måltidskasserne med kort varsel.

Analyse
For at analysere Nemlig.coms initiativer inden for CSR foretages i det følgende en analyse af de forskellige delelementer af CSR.
Analyse af klima og miljø.

her har Nemlig.com en del infomation på deres hjemmeside som jeg vil gøre brug af, derudover er der også fundet lidt information fra diverse artikler på nettet men det kan man også se i fodnoterne

Grøn Strøm.
Nemlig.coms strategi på dette område er, at være klimaneutral i år 2022 på strømområdet i deres varehus i Vestdanmark.

Strømmen vil komme fra en solcellepark nær Holstebro, der vil være Nordeuropas største solcellepark.