Mofibo books ApS Mini Srp – Afsætning & innovation

Mofibo books ApS Mini Srp – Afsætning & innovation

Indledning
Mofibo er et online bibliotek, hvor man mod betaling af 129,- mdr får ubegrænset adgang til e-bøger og lydbøger. Mofibo er stiftet iværksætter Morten Strunge i år 2013, hvorefter det er blevet solgt til svenske story Tell i 2016, på trods af at resultat før skat lå på 17 millioner underskud.. Derfor slog Mofibo og Storytell sig sammen for at kunne vækst i et uudnyttet marked med stort potentiale, udtaler morten Strunge. Mofibo er en service virksomhed og operer på b2c marked i Danmark, Sverige og nu Holland med 40.000 abonnementer.

Ambitionen var fra starten, at Mofibo skulle være bøgernes svar på Netflix eller Spotify. Pain for de 2 virksomheder var at man hverken kunne høre musik eller se film/serier uden at skulle leje/låne/købe et fysisk produkt i en fysisk butik. Samme gør sig gældende for Mofibo.

Indholdsfortegnelse
Resume____________________________1
Indledning___________________________3
Redegørelse_________________________3
Markedsudviklingen___________________4
Værdikæde__________________________5
SWOT-Intern________________________7
Marketing-Mix_______________________8
Vurdering__________________________10
Konklusion_________________________12
Litteraturliste _______________________13
Bilag_____________________________14

Uddrag
I forhold til rivaliseringen i branchen for bøger, er der enormt mange konkurrenter og dette er det største forhindring i branchen. Men idet Mofibo trænger ind på onlinemarkedet med e-bøger, og benytter sig af en anden salgskanal, får de få større konkurrenter, i forhold til konkurrenterne med fysiske bøger.

Der er få store aktører der forhandler e-bøger. Dette er e-reolen og globalt Bookmate. Mofibo kører dog med abonnementet, som tvinger dem til at have stor volumen før det giver overskud, dette tvinger dem til at skulle stjæle kunderne fra de andre konkurrenter. Dertil er e-reolen tynget af at flere forlag trækker sig fra dem, da de ødelægger det private marked og dermed forlagene. Der har konkurrenterne fordelene idet de kan sælge e-bøgerne enkeltvis. Dog har Mofibo overhalet Saxo indenom, og har nu den største markedsandel for e-bøger i Danmark hvilket giver dem stordriftsfordele.

Der er ikke en stor indtrængsbarriere i bog branchen, medmindre man gør som Mofibo og køber sig adgang til alle bøger inde for diverse forlag. Derfor har de også en høj udgangsbarriere, sammenlignet med de andre konkurrenter.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!