Indholdsfortegnelse
Brancheanalyse af madkasser:
Opgave 4:

Uddrag
Madkasser en relativ ny måde at handle mad på. Madkasser giver virksomheder som f.eks. Skagen Food gode muligheder for at give god service til deres kunder, hvor kunderne har mulighed for at vælge retter, sortere råvare fra og vælge antal af dage de vil have mad.

Dette gør at madkasser er blevet meget populære over årende, samt med at kunderne får alle deres ingredienser samlet, hvor en opskrift tager omkring 30 min at lave.

Nye udbydere som prøver at komme ind på markedet for madkasser, vil have gode vækstmuligheder, da der er mange få store udbydere som lægger deres values i kvalitet, fisk eller andet.

Her kan en ny virksomhed evt. Lave nye koncepter som vil være en billig madkasse af lavere kvalitet med hurtig levering.

Dette gør at de virksomheder som allerede har placeret sig op markedet skal holde øje med ny konkurrenter da de hurtigt kan vokse sig store på markedet. De store markedledere som sidder på markedet er Skagen Food, Årstiderne og Hello Fresh.

Virksomheder som producerer og sælger deres madkasser, har oftest nogle leveanradøre som skal bringe deres kasser ud.

Virksomheder som Skagen Food sælger madkasser af meget høj kvalitet, her vil det være meget vigtigt at de får deres madkasser ud så hurtigt som muligt, så råvarerne ikke bliver dårlige eller mister deres kvalitet.

Derfor er det meget vigtigt at virksomhederne som bevæger sig ind på madkassemarkedet, har gode og hurtige leveanradøre som kan distribuere deres produkter ud vil kunderne.

Hvis virksomhedernes leveanradøre ikke kan levere madkasserne til tiden, vil råbvarende blive ubrugelige og virksomhederne vil miste deres kunder. Derfor er leveanradøre en stor del af virksomhedernes konkurrencesituation.

Kunderne som køber madkasserne vil også blive påvirket af forskellige forhold, som f.eks. Pris, kvalitet, leveanradøre og mærke. Markedet for madkasser vil her blive styret af markedsudbyderen som er Årstiderne.

Andre markedsudfordrere som Skagen Food og Hello Fresh vil også påvirke kundernes købsbeslutning da der er meget få udbydere på markedet.