Lindberg | Afsætning | 10 i karakter

Indledning
I dag er virksomheden brille virksomheden Lindberg tilstede på næsten alle markederne globalt, hvor deres briller sælges. Koncernens produktion er primært i filippierne. Herfra bliver brillerne distribueret ti: USA, Asien Australien osv. En mindre del af produktionen sker i Danmark, hvor produkterne bliver distribueret til Europa. På største delen af markederne bliver der benyttet interne konsulenter. De er spredt således: 1 i Mellemøsten, 2 i Japan, 2 i England, 4 i Frankrig, 4 i Tyskland og 8 styks. i USA. Det er essentielt Lindberg at deres konsulenter er i højeste klasse, for derved at kunne yde den bedste service overfor optikerne. Dette ses fx ved at de uddannes og løbende trænes indenfor salgsteknik, PR mv. for Her afspejles også de største markeder for Lindberg som er: USA, Italien og Tyskland. Dertil er Kina. Det pt. 9. Største marked for Lindberg, hvor man har oprettet datterselskab med hovedsæde i Shanghai. Funktionen for dette er alt salg i Korea, Japan og Kina. Varens vej til kunde sker således ved ordrer modtagelse i Danmark, hvorefter brillen bliver leveret direkte til den efterspørgende optiker.

Uddrag
Lindberg diversifikation i markederne ses tydeligt i de analyser de har lavet, som viser de forskellige præferencer for konsumentmarkedet som trenden/stilen. Dette udnytter de, ved at kunne lave en præcis markedsføring, der rammer netop deres målgruppe. Alt dette samles fx i deres ”kampagnepakke”. Disse kampagner henvender sig til optikerne (da det jo er dem der skal sælge deres briller, b2b), hvor de ved hjælp af internationale messer også markedsfører sig. Her er det fx igen anderledes design der adskiller sig fra det danske som kunne have interesse for optikerne i landet hvor der er anderledes brugerpræferencer ved slutbrugeren. Til sidst ses deres markedsføring i magasiner som henvender sig til slutbrugeren (pull markedsføring). Dermed vil den potentielle slutbruger efterspørge Lindberg ved optikeren, og man får altså derved en øget efterspørgsel fra optikerne.

Lindberg har pt. I Londong en Shop-in-Shop som de har gode erfaringer med. Her vil en fordele fx være en øget eksponering overfor konsument markedet og målgruppen. Man har dog fravalgt flag ship stores, som ville have en øget eksponering.

Ser man på Lindberg eksportstrategi har det helt klart valgt at reagere proaktivt for mange år siden. De har eksporteret i mange år, hvor de i starten selv valgte at eksporterer. Dette kom på baggrund af, en stadig ambition om øge sin vækst yderligere ifølge Peter Warrer (ledelsesmæssige ambitioner). Dermed er eksportmotivet proaktivt. Igennem hele virksomhedens internationaliseringsprogress har man kunne drage nytte deres customized-system samt prisvindende designs hvilket har positioneret dem i højere grad som en High-end brand. Dette har været en fordel for dem, da dette positionerer dem godt ift. deres målgruppe.

Lindbergs internationaliseringsprocess er sket meget langsomt. Tidligt havde man ikke større ambitioner om at gå internationalt, men da ”Good Design Grand Prize Award” blev vundet, begyndte de at eksporterer på nye internationale markeder. Derfor er det sket gennem Uppsala modellen. Virksomheden er pt. Længere end de stadier der er i modellen, og vidner om deres internationalisering den dag i dag. Dog ses flere af stadierne stadig i virksomheden. Dette ses fx ved fase 2 ift. deres konsulenter, fase 3. Med datterselskab i Kina og fase 4 med produktion på filippinerne.

Udefra de tidlige lande Frankrig, Tyskland og Japan kan yderligere tro der er brugt tilfældighedsmetoden ift. markedsudvælgelsen, da landende som udgangspunkt har få ting tilfælles og Japan ikke er i nærmarked.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!